Als er één circuit is waar onnoemlijk veel geremd wordt, is dat zonder twijfel het kronkelende en bochtige circuit van het vorstendom Monaco. Bijna een kwart van tijd staan de coureurs op de pedalen. Volgens de specialisten van Brembo toucheren de F1-piloten het rempedaal per race bijna 1.000 maal.
Met de grootst mogelijke precisie remmen is op het circuit van Monaco essentieel. Vooral als je in de punten wilt rijden of een podiumplaats wilt afdwingen. Genoeg coureurs hebben in het heden en verleden laten zien wat de gevolgen zijn van verkeerd remmen. Zelfs door een rempunt met een metertje te missen. Dat leidt tot een ongewilde confrontatie met een vangrail en het verlaten van de race. Monaco is één van die circuits die opvalt door een hoge aerodynamische belasting en een aanzienlijke remtijd, zonder dat de remsecties nu bijzonder intens zijn. Toch is het Monegaskische asfalt veeleisend voor de remmen. Met name door de hoge temperaturen die worden bereikt door de remklauwen en de remvloeistof.
Vapor lock
In het verleden bereikten de remmen in sommige gevallen zulke hoge temperaturen dat er een vapor lock ontstond. Wat weer tot een zeer hoge pedaalslag en aanzienlijk slechtere remvertraging leidde. Het koelen van de remmen is dus essentieel in Monaco. De technici van Brembo hebben mede daardoor voor deze race extra ventilatiegaten in de remschijven aangebracht. Zij kwalificeren het circuit van Monaco dan ook als ‘zwaar en zeer belastend’ voor het remsysteem.
Tunnel en Mirabeau
Het stratencircuit van het vorstendom is de kortste baan van de hele WK-cyclus: slechts 3.337 meter. Daar tegenover staat dat het de meeste remsecties per ronde telt: in totaal 12. Dat zijn er 5 meer dan in Montreal, dat te boek staat als één van de meest veeleisende circuits voor het remsysteem. Monaco is door zijn bochtige karakter ook niet echt snel (behalve bij uitkomen van de tunnel en de Mirabeau). De piekvertraging valt in vergelijking tot andere circuits daardoor relatief laag uit. Er zijn zelfs drie bochten waar de piekvertraging niet eens 3G bereikt. De gemiddelde vertraging komt daardoor op 3,8G, precies 1G lager dan bijvoorbeeld het circuit van Sotsji.
Bocht 10 van het circuit van Monaco
Van de 12 remsecties op het Circuit de Monaco wordt er door de technici van Brembo slechts één geclassificeerd als veeleisend voor de remmen. Vijf remsecties zijn ‘middelzwaar’ en zes worden omschreven als ‘licht’. De meeste aansprekende remsectie is die van bocht 10. Hier komen de bolides aanzetten met een snelheid van 286 km/u om vervolgens in 1,8 seconden te vertragen naar 94 km/u. Dit doen ze binnen een afstand van minder dan 50 meter. De coureurs ondergaan hier een piekvertraging van 5G en moeten daarbij meer dan 144 kg remkracht naar het rempedaal toebrengen.
Uitdagende bochten
Een andere uitdagende bocht is nr. 5 bij Mirabeau. Hier vertragen Max en zijn collega’s van 232 km/u naar 83 km/u binnen 1,8 seconden over een afstand van 39 meter. De belasting van het pedaal (136 kg) en de piekvertraging (4,5G) zijn hier echter lager dan in bocht 10. De topsnelheid (+/- 287 km/u) van het rondje Monaco wordt door de F1-bolides bereikt op het rechte stuk met start/finish. Bocht 1 die hierop volgt (Sainte Devote) is niet echt scherp: de coureurs tonen hier een groot racehart, remmen slechts 1,5 seconde en ‘nemen’ de bocht vervolgens met zo’n 123 km/u.
Afbeeldingen: Brembo
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.