Luchtvering biedt exclusief comfort

Luchtvering biedt een ongeëvenaard rijcomfort. Vandaar dat veel autofabrikanten luchtvering op hun exclusieve modellen leveren. En dat is ook de reden dat de Gooische Auto Mediair er veel mee te maken heeft.

gooische auto mediair

De overheid heft nogal wat belastingen op nieuwe auto’s, waardoor ze in Nederland behoorlijk wat duurder zijn dan in de ons omringende landen. Daardoor zijn ook
occasions in het buitenland aantrekkelijker geprijsd. En aangezien het te betalen BPMbedrag voor de import van gebruikte auto’s snel daalt, loont het al snel om gebruikte auto’s te importeren. Dat leidde bijna 10 jaar geleden tot de oprichting van de Gooische Auto Mediair. “We begonnen in Naarden met een klein bedrijf, met een verkoper, een directeur en een monteur”, vertelt monteur Enno van der Haagen van GAM. “We zijn daarna snel gegroeid, want er was in het Gooi een goede markt voor geïmporteerde auto’s. Vooral voor de exclusieve modellen, want daar is het BMPgat het grootst en valt er dus veel voordeel te halen bij import, met name vanuit Duitsland. Auto’s zijn daar vaak ook veel vollediger uitgerust. Vanwege de bijtelling worden in Nederland veel “kale” auto’s verkocht, bovendien hebben ze hier vaak al snel hoge kilometerstanden. In het buitenland zijn veel gunstig geprijsde “full option”-auto’s met lage kilometerstanden te vinden. We krijgen daarvoor veel zoekopdrachten en hebben inmiddels een aardige kring aan vaste klanten. We bouwen voor hen ook alarm- en navigatiesystemen in en doen ook het onderhoud aan deze auto’s.”

Veelzijdig

De GAM doet de import van alle merken auto’s en verricht daarnaast ook onderhoud, van beurten tot aircoservice, uitlijnen, bandenwissels ruitreparatie en zelfs schadeherstel. “We doen alles, met alle merken. Van Smart tot Ferrari”, stelt Van der Haagen. “Voor een monteur is dat prachtig. Je vindt hier niet alleen veel afwisseling, je krijgt ook de mooiste auto’s in je vingers. Het is soms even uitvinden hoe alles werkt en in elkaar zit, maar meestal is dat toch gewoon een kwestie van logisch nadenken. Veel informatie kun je ook uit de diagnosekast halen, daar zitten veel technische gegevens en montagehandleidingen in. Verder kijk ik geregeld op de site van mijngrossier.nl. Daar staan veel reparatie-adviezen en aanhaalmomenten. Onze veelzijdigheid is ook een van onze sterke punten. We zijn niet, zoals een merkdealer, gebonden aan regeltjes. Wij vervangen onderdelen niet blindenlings, wij kijken eerst of ze te repareren zijn. Dat scheelt een hoop geld en je merkt dat klanten dat waarderen. Een ander voordeel is dat we ook niet gebonden zijn aan de onderdelenleverantie van een importeur. Onze grossier levert desnoods 10 keer per dag. En als hij iets niet zelf op voorraad heeft, dan komt het via mijngrossier.nl binnen enkele uren. We kunnen klanten daarom vaak heel snel helpen en daar verdien je bonuspunten mee. “

auto controleren

Luchtvering

Een belangrijk onderscheid tussen “gewone” auto’s en exclusieve auto’s is het veersysteem. Op exclusieve auto’s vind je vaak geen staalvering, maar luchtvering. Hierbij is de stalen schroefveer vervangen door een luchtbalg, die door een compressor op druk wordt gehouden. Dat heeft diverse voordelen. Ten eerste werkt het als een niveauregeling. Als de belading groter wordt, wordt er lucht bijgepompt om de auto weer vlak te krijgen. Sommige merken gaan hiermee ook het overhellen in de bochten tegen. Een ander voordeel is het comfort. Luchtvering voelt veel soepeler aan en omdat de luchtdruk snel opbouwt als de vering wordt ingedrukt, werkt de vering progressief. En dat geeft weer een betere wegligging, die door aanpassing van de luchtdruk ook sportiever of comfortabeler af te stellen is. Luchtvering heeft dus veel meer mogelijkheden en het rijdt comfortabeler. Maar omdat de constructie anders is en er ook een compressor, leidingen en regelsystemen nodig zijn, is luchtvering wel duurder dan staalvering. Daarom is het vooral op exclusieve auto’s te vinden, zoals op de BMW 5-serie stationcar, de 7-serie, de Mercedes S-/E-/ML-, de Volkswagen Touareg, de Audi Q5, A8 en A6 en op de Range Rover modellen.

Controleren

Omdat de GAM vooral veel in exclusieve auto’s doet, krijgen ze ook vaak te maken met auto’s met luchtvering. “Je moet dat wel weten”, aldus Van der Haagen, “anders gaat er nog wel eens iets mis. Een Audi moet je bijvoorbeeld in de werkplaatsstand zetten als je hem op de brug zet, anders gaat de vering stuk. Bij sommige merken moet je daarvoor een knopje indrukken, anderen hebben weer geen voorschriften. Het verschilt en je moet dat weten. Verder zijn er weinig problemen met luchtvering. Soms gaan compressors kapot, dat komt vooral bij de Range Rover Discovery voor. Veerpoten gaan ook niet vaak kapot, maar het gebeurt wel, bijvoorbeeld bij de Audi A8. Als dat gebeurt, is dat natuurlijk APK afkeur, de vering moet gewoon werken. Dus wordt het gerepareerd. Dat is op zich niet bijzonder ingewikkeld. Bij hydraulische veersystemen kan een reparatie een knoeiboel worden en moet er ontlucht worden. Met luchtvering heb je dat probleem niet. Een veerpoot kun je gewoon vervangen en ook een compressor is een kwestie van monteren, de slangen vastzetten en soms de computers opnieuw inleren. Kleine dingen moet je wel weten: het relais van een luchtveringssysteem wordt zwaar belast, dus kun je dat het beste vervangen als je de compressor ook vervangt. En bij een defecte compressor moet je even kijken of de luchtbalgen niet lekken, want dan moet de compressor harder werken en gaat deze snel weer kapot. En dat kost inclusief montage toch al gauw €1000,-.”

Arnott

Sinds kort levert mijngrossier.nl luchtveringscomponenten van Arnott. Deze sets worden geleverd inclusief alle onderdelen die voor montage nodig zijn. Bovendien voert Arnott ook verbeteringen door aan haar producten, die de montage gemakkelijker maken, zoals bij de luchtveren voor een Mercedes Benz E-klasse van 2003 tot 2009. Origineel zit op de luchtveer een extra luchtreservoir, bij Arnott is dit geïntegreerd in de luchtveer, waardoor bij montage veel tijd bespaard wordt. Dat klinkt Enno als muziek in de oren: “Tot nu toe waren wij voor onderdelen van luchtvering aangewezen op de merkdealers. Het is handig dat er nu een alternatief via mijngrossier.nl te koop is. En zeker als ze daarbij complete sets leveren en ook nog nadenken over het montagegemak. Daar gaan we zeker gebruik van maken.”