De meeste auto’s die nu uit de showroom rollen, beschikken over ASB-wiellagers. De montage van deze lagers vraagt om zorgvuldigheid en bedachtzaam handelen.
Het ASB-wiellager (Active Sensor Bearing) met magnetische ABS-ring is een innovatie uit de koker van lagerfabrikant NTN-SNR. In vergelijking met het traditionele systeem met een getand wiel biedt ASB grote voordelen. Denk dan bijvoorbeeld aan snelheidsregistratie vanaf 0 km/u, minder ruimtebeslag, minder gewicht, minder componenten en dus een eenvoudigere montage tijdens de fabricage. Onder de beschermring van een ASB-wiellager is een meerpolige magnetische ring (de magneet-encoder) opgenomen. Als het wiel draait, draait de meerpolige ring onder de actieve sensor door. Daardoor geeft de sensor een digitaal wielomtreksnelheidssignaal af voor het ABS- of ESP-systeem. Daarnaast wordt de snelheid geregistreerd en stuurt de sensor via een ECU rijhulpsystemen zoals bijvoorbeeld hill-hold aan.
Zorgvuldig monteren
De montage van een ASB-lager is eigenlijk identiek aan dat van een klassiek lager. Toch vraagt de vervanging van een wiellager met meerpolige ABS-magneetring wat extra aandacht. Waar moet je op letten?
- De magnetische ring is zeer kwetsbaar. Haal het wiellager daarom pas net voor montage uit de verpakking. De plastic beschermkap dient ter bescherming van de magnetische ring: haal deze er dus pas af vlak voordat je gaat monteren.
- Verder is het belangrijk om het wiellager uit de buurt van magnetische voorwerpen te houden. Als er een magnetische bron in contact komt met de encoder, wordt deze hierdoor beschadigd en kan het lager niet meer ingebouwd worden.
- Ga tijdens het montageproces voorzichtig om met het ASB-lager. Laat het lager niet vallen en stel het niet bloot aan bijvoorbeeld metaalsplinters. leder lager waarvan de magneetdecoder door bijvoorbeeld een schok, beschadigd of ingedrukt is, kan niet meer gebruikt worden.
- Test het wiellager voor montage met de testkaart van NTN-SNR. Dit kaartje maakt de magnetische polen zichtbaar. De geringste afwijking wijst op een beschadiging. Door deze test vermijd je het inbouwen van een defect lager.
- Let op dat je het lager goed positioneert. Zit de magneet-encoder aan de verkeerde kant, dan werkt het ABS niet. Bij wiellagers van de eerste generatie, met een tweerijïg kogellager, moet de magneet-encoder richting binnenkant voertuig gemonteerd worden. Daar zit de sensor. Bij zo’n lager met twee zwarte afdichtingen, stel je met de testkaart vast aan welke kant de magneet-encorder zit. Ander hulpmiddel: op de kant met de encoder staat: ‘XGB’.