Voertuigen zonder volledig dragend chassis hebben vaak een subframe. Dit kan gemonteerd zijn aan de voor- en/of achterzijde. In Annex 1 van de aanvullende permanente eisen is voor een subframe een roestschadegradatie van 6E opgenomen. Dit betekent dat roestschade is toegestaan. De gradatie geeft aan hoeveel roestschade is toegestaan. Hoe beoordeelt u dit?
U beoordeelt de roestschade van het subframe en van het bevestigingspunt van het subframe aan de carrosserie volgens de artikelen 4, 5, 6, 7, 12 en 13 van de aanvullende permanente eisen.
1. Subframe
De roestschade beoordeelt u tussen de draagpunten van het subframe. Meet hier de lengte en doorsnede van de roestschade op en bepaal deze ten opzichte van de totale lengte en doorsnede. Samen met de roestschadegradatie van 6E kunt u dan de roestschade berekenen. De plek met de meeste roestschade mag niet groter zijn dan 2E. Met andere woorden: de roestschade mag niet meer zijn dan een derde van de totale lengte of doorsnede. Deze beoordeling is beschreven in artikel 7 van de aanvullende permanente eisen.
2. Bevestigingspunt aan de carrosserie
Ook voor de bevestigingspunten van het subframe is een roestschadegradatie bepaald op 6E. De beoordeling moet u doen volgens artikel 12 van de aanvullende permanente eisen. Maak een denkbeeldige cirkel van 10 centimeter om het bevestigingspunt. Binnen die cirkel bekijkt u welke roestschade aanwezig is. Vervolgens schat u in hoeveel dat punt aan bevestigingssterkte verliest door de roestschade binnen de cirkel ten opzichte van de oorspronkelijke bevestiging. Ook hier mag de bevestigingssterkte met maximaal een derde zijn verminderd.
Mag ik roestschade aan het subframe repareren?
Ja, roestschade aan het subframe mag u repareren op de manier die voor alle roestschades aan de carrosserie is toegestaan.
Overige onderdelen
Aan het subframe kunnen meerdere voertuigonderdelen bevestigd zitten, zoals stuurhuis, motorophanging of wielgeleidingselementen. De bevestigingen van deze onderdelen aan het subframe hebben een eigen roestschadegradatie volgens de APK-regelgeving.
Bron: APK keurmeester 73