In deze praktijkcase staat bij de specialisten van GMTO een Renault Avantime (motor L7X) op de brug. Het probleem: een weigerende airconditioning.
Voordat de bewuste Renault voor praktische ondersteuning bij GMTO wordt aangeboden, is de auto al door meerdere autotechnici bekeken en onder handen genomen. Ook de Renault-dealer heeft de weigerende airconditioning niet kunnen verhelpen. In het voortraject zijn door verschillende autobedrijven al meerdere componenten vervangen, zoals de aircocompressor, drukschakelaar en condensor. Helaas zonder afdoende resultaat. De airco werkt nog steeds niet naar behoren.
Elektrisch schema onmisbaar
Nadat de auto bij GMTO is aangeboden, ontdekken de aircospecialisten al snel dat de elektromagnetische koppeling van de aircocompressor niet wordt bekrachtigd. Dit kan uiteraard meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld te weinig koudemiddel in het systeem of een elektrische storing. Het systeem van de Avantime blijkt met de juiste hoeveelheid koudemiddel te zijn gevuld en vertoont geen lekkages. Een elektrische storing lijkt daarom eerder voor de hand te liggen. Voor een goed inzicht in de werking van het aircosysteem is een elektrisch schema onmisbaar. De werking van het systeem van de Avantime is als volgt: het betreft een aan/uit-regeling waarbij de aircocompressor is uitgerust met een elektromagnetische koppeling. De route van in- en uitschakelen verloopt zo:
Bedieningsschakelaar → regeleenheid airconditioning (419) → regeleenheid interieur (645) → drukschakelaar (411) → elektromagnetische koppeling aircocompressor (171).
Alles voorzien van 12V?
Als het elektrische schema wordt bekeken, kan worden vastgesteld dat de regeleenheid interieur (645) vanaf pin 13 (stekker SP) de drukschakelaar van 12V dient te voorzien. Zodra, intern in de drukschakelaar, beide schakelaars gesloten zijn, wordt vervolgens de elektromagnetische koppeling van de aircocompressor voorzien van 12V. Zie hiervoor onderstaand schema.
Diagnose
Om de diagnose compleet te maken en eventueel andere storingen uit te sluiten, wordt door de specialisten van GMTO gestart met uitlezen van het storingsgeheugen. In de regeleenheid van de airconditioning worden geen foutcodes aangetroffen. Hetzelfde geldt voor de regeleenheid motorelektronica: geen foutcodes. Verder worden de live-data onderzocht. Ook hier worden geen bijzonderheden geconstateerd. Als volgende stap wordt van het gehele circuit de bedrading doorgemeten. Van regeleenheid interieur (645) naar drukschakelaar en aircocompressor is alles in orde. Ook de voedingen en massa’s, welke betrekking hebben op de airconditioning, zijn in orde. Wat opvalt is het volgende: de aansturing vanuit de regeleenheid airconditioning naar de regeleenheid interieur (645) is wel aanwezig op het moment dat de bedieningsschakelaar van de airconditioning wordt bediend. Zie hiervoor het scopebeeld in onderstaande afbeelding.
De regeleenheid interieur stuurt echter vervolgens geen 12V-signaal uit naar de drukschakelaar en de aircocompressor. Indien met losgenomen stekker (SP) van de regeleenheid interieur (645) 12V op pin 13 wordt gezet, wordt de aircocompressor vervolgens wel aangestuurd. De conclusie is helder: de regeleenheid interieur is defect. Snel vervangen dus, zodat de klant eindelijk weer ‘gekoeld’ in zijn Avantime op pad kan gaan.