Mijngrossier.nl levert originele glasklepunits en sensoren van topmerken zoals Bosch. Hiervoor in de rij staan bij de dealer is niet meer nodig.
Het is een veelgehoorde klacht van klanten: ‘de motor loopt slecht’. De monteur gaat vervolgens aan de slag om onder meer injectie- en ontstekingssignalen te controleren. In sommige gevallen blijkt de regeling van de luchttoevoer niet in orde. Oorzaak: een defecte gasklepunit.
Hoe werkt deze unit eigenlijk?
Bij een homogeen draaiende ottomotor is de toegevoerde luchtmassa de doorslaggevende grootheid voor het afgegeven koppel en daarmee voor het vermogen. Daarom zijn -naast de brandstofdosering- ook de systemen van belang die van invloed zijn op de cilindervulling. Om het luchtgetal λ nauwkeurig te kunnen aanhouden, moet de luchtmassa exact gedoseerd zijn. De gasklepunit regelt de luchttoevoer in het inlaatkanaal van benzinemotoren. De unit bestaat uit een smoorklep met een elektrische aandrijving en een smoorklephoeksensor.
Koppel en vermogen
De bestuurder vraagt om een bepaald motorkoppel door middel van de stand van het gaspedaal. Bij het EGAS-systeem (elektronisch gaspedaal) wordt dit geregistreerd via een positiesensor in de gaspedaalmodule. Andere koppeleisen worden aangeleverd door andere functies, zoals een extra koppel bij ingeschakelde klimaatregeling of een koppelreducering tijdens het overschakelen. De Motronic-regeleenheid -ME-Motronic voor systemen met poortinspuiting of DI-Motronic voor directe benzine-inspuiting- berekent de benodigde luchtmassa uit het ingestelde koppel en brengt de regelsignalen voor de elektrisch bediende smoorklep tot stand. Het motormanagement berekent dus vanuit de pedaalstand de gewenste opening van de smoorklep, de voorontstekingshoek en de ingespoten hoeveelheid brandstof. Een elektrische gelijkstroommotor verstelt daarbij de gasklepas en doseert de luchthoeveelheid. De smoorklephoeksensor levert een terugmelding met betrekking tot de actuele positie van de smoorklep en maakt daardoor een nauwkeurig aanhouden van de gewenste smoorklepstand mogelijk. Door deze precieze luchttoevoer worden niet alleen het koppel en het motorvermogen bepaald. Een juiste bepaling van het brandstof/luchtmengsel betekent ook een lager brandstofverbruik en minder emissies.
Assistent
Naast koppel en vermogen ondersteunt de gasklepunit ook verschillende veiligheids- en rijassistentsystemen die in bepaalde situaties om een verhoging of verlaging van het motorvermogen vragen. Denk daarbij aan ASR, ESP of Adaptive Cruise Control (ACC). Via de smoorklep wordt het motorvermogen beïnvloed om bijvoorbeeld, in het geval van ACC, het vermogen te regelen om een constante afstand tot een ander voertuig te behouden. Mijngrossier.nl levert een ruim assortiment originele gasklepunits.
Sensoren
Naast complete gasklepunits levert mijngrossier.nl ook een ruim assortiment sensoren die hun werk doen bij injectiesystemen. Twee voorbeelden:
Contactschakelaars voor de smoorklep Functie: de contactschakelaar voor de smoorklep is op de behuizing van de smoorklep gemonteerd. De as van de smoorklep bedient de contactschakelaar. In de posities “vrijloop” en “vollast” wordt er telkens een contact gesloten. De signalen stellen de regeleenheid in staat om het mengsel te verrijken, zowel in vrijloop met een nog koude motor als bij een volledige belasting.
Potentiometers, gasklepsensoren Functie: de gasklepsensor is gemonteerd op de behuizing van de gasklep of op de monopoint injectie-eenheid. De sensor detecteert de stand van de gasklep en de hoeksnelheid van de openings- en sluitbewegingen. De hoeksnelheid is een belangrijk signaal voor de regeleenheid. Dat signaal speelt een rol bij de compensatie van de reacties als gevolg van de lastwisselingen en bij het vermijden van een motorwerking doordat de motor maar gedeeltelijk belast wordt. Opmerking: de gasklepsensor van een monopoint injectie-eenheid kan meestal niet los vervangen worden. Het hele onderste gedeelte van de injectie-eenheid moet vervangen worden.