Een Ford Focus Wagon 1.8 Limited benzine met motorcode QQDB uit september 2009 slaat aan en vervolgens weer af. Zowel de universele als de originele diagnosetester laten geen foutcodes zien. Er zijn al verschillende onderdelen gereinigd en vervangen. Automotive Techline wordt ingeschakeld en stelt samen met het autobedrijf de diagnose.
Gegevens Ford Focus in dit artikel:
Merk: Ford
Model: Focus Wagon 1.8 Limited benzine
Bouwjaar: 2009
Motorcode: QQDB
De klant brengt zijn Ford Focus 1.8 monofuel bij de garage met de klacht dat de motor af en toe slecht en soms helemaal niet aanslaat. Als de motor eenmaal loopt, slaat hij weer af. Na een aantal keren starten en aanslaan, blijft de motor wel goed lopen. Tijdens het rijden constateert de monteur licht inhouden bij constante snelheid.
De monteur leest het motormanagementsysteem uit met een universele en originele diagnosetester. Beide apparaten laten geen storingscodes zien. Het gasklephuis wordt in eerste instantie gereinigd, echter zonder positief resultaat. Het gasklephuis wisselen met een andere auto biedt ook geen soelaas.
Afwijkend krukaspositiesensor signaal
Een meting leert dat -op het moment dat de motor niet aanslaat- er af en toe geen aansturing op de bobine is. Ook als de motor draait, wordt de bobine op willekeurige momenten extra aangestuurd. Zodra de ontsteking de fout ingaat, is er ook een afwijkend krukaspositiesensor (CKP) signaal. De sensor wordt vernieuwd, maar het probleem is nog niet opgelost.
Scope beelden laten veel ruis in het ontstekingssignaal zien. Achteraf blijkt dat deze ruis veroorzaakt werd door de meetkabels en niet door een defect aan de ontsteking. Omdat alle sporen en storingsindicaties naar het ontstekingssysteem leiden, moest de diagnose in dit gebied worden voortgezet.
Bougies te lang, zuiger raakt elektroden
De bougies worden gedemonteerd en gecontroleerd. Die blijken echter een paar millimeter te lang. Hierdoor raakten de zuigers de elektroden die als gevolg van een te kleine elektrode-afstand de storing veroorzaakten. De elektrode-afstand moet 1,3 millimeter zijn, maar omdat de zuigers de elektroden geraakt hadden, was de afstand nog maar 0,3 millimeter.
Na montage van nieuwe juiste bougies, liep de motor weer goed en was het probleem opgelost.
Automotive Techline is powered by AutoNiveau.