Tijdig remvloeistof verversen biedt alleen maar voordelen

Garagebedrijven slaan het verversen van remvloeistof regelmatig over, zo blijkt uit de analyses van WESP. WESP-consultant Ad Vane adviseert om remvloeistof altijd volgens het onderhoudsschema te vervangen. “Zo houd je het remsysteem in goede conditie en verklein je de kans dat de klant met een dure reparatie wordt geconfronteerd. Bovendien is het een commercieel aantrekkelijke klus voor de werkplaats.”

Remvloeistof is hygroscopisch: het neemt vocht op uit de buitenlucht. Dat vocht zorgt ervoor dat het kookpunt van de remvloeistof afneemt en leidt op termijn tot corrosie van de wielremcilinders. Tot zover niets nieuws. “Vocht is echter niet de enige reden waarom remvloeistof tijdig ververst moet worden”, aldus Vane. “Remvloeistof vervuilt en dat is vooral een probleem voor auto’s tot circa 10 jaar oud. Vervuiling is eigenlijk de belangrijkste reden om remvloeistof te verversen. De hygroscopische eigenschappen van remvloeistoffen worden steeds beter, waardoor vocht meestal pas na circa drie jaar voor problemen kan zorgen.”

Geavanceerde remsystemen

Remsystemen worden steeds geavanceerder. Vane wijst onder meer op de doorontwikkeling van ABS en de automatische ‘emergency braking systems’ die in noodgevallen zelf ingrijpen. De WESP-consultant: “Moderne remsystemen zijn voorzien van veel regelelektronica en hoogwaardige kleppenblokken, veelal van aluminium en voorzien van geen of hele kleine afdichtingen. In de loop van de tijd komen er minieme aluminiumdeeltjes vrij uit de kleppenblokken, die hierdoor kunnen gaan vastzitten. Dat is vooral een probleem dat optreedt bij auto’s vanaf bouwjaar 2007 – 2008. Autofabrikanten schrijven voor dat de remvloeistof om de twee jaar ververst moet worden, mede om dit ‘slijpsel’ te verwijderen.”
Tijdens het verversen kun je zelf zien dat de remvloeistof vervuild is, aldus Vane. “De oude remvloeistof is grijs geworden. Dat komt niet door de opname van vocht, maar door aluminiumdeeltjes in de vloeistof.”

Verversen volgens de fabrieksvoorschriften

“Houd bij het verversen het onderhoudsschema van de fabrikant aan”, benadrukt Vane. “De garantietermijn van auto’s worden steeds langer. Voor alle garagebedrijven is het belangrijk dat ze onderhoud en reparaties uitvoeren volgens de fabrieksvoorschriften. Zo blijft de garantie gehandhaafd. Als je een auto van een klant voor een garantieklus naar een dealer brengt en de onderhoudshistorie blijkt niet te kloppen, dan heeft de klant geen recht op garantie. Ga jij, als universele garagehouder, in dat geval de rekening betalen?”
Ook commercieel gezien is het volgens Vane verstandig om voorgeschreven verversingen uit te voeren. “De meeste garagebedrijven rekenen 30 tot 40 euro, exclusief BTW. Als je dat afzet tegen de tijd die je ermee bezig bent en de kosten van de apparatuur en de vloeistof, dan is remvloeistof verversen financieel interessant.”

Ook de oudere auto!

Uit WESP-analyses blijkt dat garagebedrijven met over het algemeen jongere auto’s in de werkplaats consequenter tijdig remvloeistof verversen. “Dat heeft onder meer met de genoemde garantie te maken”, weet Vane. “Over jonge auto’s gesproken: de allereerste verversing van remvloeistof is niet bij elk merk hetzelfde. Het kan twee jaar zijn, maar ook drie. Dat is een aandachtspunt.”
Bij oudere auto’s wordt het verversen vaker overgeslagen, zo blijkt uit de WESP-cijfers. Vane: “Garagebedrijven zijn geneigd om een ‘risicoanalyse’ te doen. ‘De klant rijdt niet zo veel met zijn oude auto en hij rijdt er niet mee in de bergen, dus het kan nog wel een jaar’, redeneren ze. Een andere reden is dat de ontluchtingsnippels van een oudere auto vaak vastzitten. Monteurs zijn vaak bang dat ze afbreken. Wij adviseren desondanks om ook bij oudere auto’s de verversing tijdig uit te voeren. De klant mag verwachten dat zijn auto door zijn garagebedrijf goed is onderhouden en dat hij weer veilig de weg op kan.”

Over WESP

Werkplaats Service Provider (WESP) ondersteunt garagebedrijven bij het verbeteren van de service aan hun klanten en het structureel verhogen van hun omzet. WESP biedt zijn klanten een overzicht van alle relevante bedrijfsinformatie en laat zien hoe de aangesloten garagebedrijven presteren ten opzichte van hun collega-ondernemers. Ervaren WESP-consultants analyseren de bedrijfscijfers, ze gaan in gesprek met de ondernemers en hun medewerkers en geven adviezen op maat.