Remvertraging op topniveau

Bied uw klanten innovatieve remtechniek. Zoals de hoogwaardige remschijven van Bosch.

Bosch is een trendsetter op het gebied van veiligheidscomponenten. Dat geldt ook op het terrein van hoogwaardige remtechniek. Denk bijvoorbeeld aan het eerste vacuümbekrachtigde remsysteem in 1927, de introductie van het ABS-systeem en de recente elektronische rijhulpsystemen. Bij de ontwikkeling en productie van trendsettende remsystemen loopt Bosch voorop. Ook op het gebied van remschijven behoort Bosch tot een exclusief gezelschap topfabrikanten. Bosch produceert ongeveer 30 miljoen remschijven per jaar en heeft een unieke ervaring opgebouwd wat materiaalkeuze en productie betreft. Dat is de reden waarom veel autofabrikanten bij eerste montage voor de kwaliteit van Bosch kiezen. Bovendien introduceert Bosch razendsnel nieuwe referenties als de markt hier om vraagt. Ook u kunt uw klanten zo’n topproduct bieden. De OE-kwaliteit van Bosch is beschikbaar via de grossier.

Eigen gieterij

Wat maakt de remschijven van Bosch nu zo bijzonder? Een ijzersterk pluspunt is dat Bosch zijn remschijven produceert in eigen fabrieken. Deze liggen verspreid over de hele wereld. Dankzij de eigen gieterijen heeft Bosch alles in eigen hand: het ontwikkelingsstadium, de uiteindelijke productie en de kwaliteitscontrole achteraf. Bij de samenstelling van het vloeibaar metaal (ijzer+koolstof+andere ingrediënten) is het bijvoorbeeld van groot belang dat het metaal overal dezelfde homogeniteit heeft. Dat geldt vooral voor de vorm en de maten van de grafietfibers en de evenredige verspreiding van de metaalstructuur tot in ieder deeltje van de remschijf. Het resultaat: remschijven met een homogene structuur, die perfect voldoen aan OE-voorschriften en een minimale productietolerantie kennen.

Hoogelegeerd staal

Een hoogstaande productiemethode is één ding. Maar de kwaliteit van een remschijf staat of valt met het gebruikte materiaal. Voor de beste resultaten gebruikt Bosch verschillende materialen: staal, maar ook aluminium met molybdeen, koper, chroom of titanium. Ter verbetering van de remeigenschappen van de schijf en hogere slijtvastheid wordt in veel gevallen hooggelegeerd staal gebruikt. Daarnaast zijn er remschijven die gemaakt zijn uit staal met een hoog koolstofgehalte (HC). Door meer koolstof aan het basisgietijzer toe te voegen, is een remschijf beter bestand tegen vibraties en trillingen. Bosch beschikt over bijna 300 referenties remschijven met HC.

Geen toleranties

Om de kwaliteit en daarmee de prestaties en het comfort van een remschijf te bepalen, zijn twee functionaliteitsmetingen essentieel: run-out en DTV. Runout is de positionering van het wrijvingsoppervlak ten opzichte van de schijfas. Overmatig run out (= trillen) van de schijf resulteert in DTV (Disc Thickness Variation: verschillende diktes van het remoppervlak) en overmatig DTV genereert NVH (Noise, Vibration, and Harshness). Remschijven van Bosch hebben, mede door de strikte specificaties van de autofabrikanten voor het betrokken voertuig, hele lage toleranties bij runout en DTV. Voor run-out geldt een marge tot 30 micron, voor DTV is dat minder dan 10 micron.

Innovatieve materialen: HC

De vraag naar meer comfort groeit. Daarom biedt Bosch al jaren een brede range remschijven met een hoog koolstofgehalte. Deze zijn vervaardigd van hoogwaardig high-carbon grijs gietijzer dat de warmteafvoer aanzienlijk verbetert. Dit vermindert de temperatuurpieken en voorkomt het kromtrekken van de schijf door oververhitting. Het resultaat: vibratievrij remmen, een betere remvertraging, een langere levensduur en een hogere stabiliteit. Bijna 25 procent van het wagenpark is uitgerust met deze innovatieve remschijven. Bosch biedt bijna 300 remschijftypen op basis van een hoog koolstofgehalte.

Remschijven met roestwerende coating

Bosch biedt een aantrekkelijk assortiment remschijven dat voorzien is van een roestwerende coating op de naaf en de rand. Momenteel zijn er 200 typen leverbaar en dit aantal groeit snel. De innovatieve remschijven zorgen er voor dat de schijf en de velgen vrij blijven van roestsporen. Uit de praktijk blijkt tot vijf maal langer dan bij conventionele schijven. Bovendien wordt door het gecoate oppervlak de duurzaamheid van de schijf verlengd en blijft de schijf langer mooi. Voor de werkplaats geldt: remschijven met een coating kunnen meteen gemonteerd worden. Ze hoeven niet eerst gereinigd te worden, zoals dit bij traditionele, geoliede schijven het geval is.

Icoontjes

Om de productspecificaties te verduidelijken zijn bij mijngrossier.nl de remschijven van Bosch voorzien van speciale icoontjes. Zo is in een oogopslag te herkennen of het bijvoorbeeld ‘painted’ ‘inclusief benodigde boorschroeven of ‘HC’ of remschijven met geïntegreerd lager betreft.

Bosch_Remschijven_groep