Het gebruik van gereviseerde onderdelen blijft groeien. Uw grossier levert gereviseerde startmotoren en dynamo’s van Valeo, de grootste remanufacturer van Europa.
Als een monteur een defecte startmotor of dynamo wil vervangen, heeft hij twee opties: het onderdeel repareren of vervangen door een nieuw of vernieuwd exemplaar. Repareren was voorheen een optie, maar de laatste tien jaar groeit het gebruik van gereviseerde onderdelen. De reden hiervoor is eigenlijk heel logisch: een reparatie kost veel tijd en dus geld. De technicus vervangt bovendien alleen het defecte of versleten onderdeel, terwijl andere delen blijven zitten. De kans is daardoor allesbehalve denkbeeldig dat het betreffende exemplaar na enkele maanden opnieuw stuk gaat. Het spreekt voor zich dat de klant in een dergelijk geval niet blij is. Montage van een remanufactured (gereviseerd) onderdeel is dus een beter alternatief, vooral dankzij het gunstige prijskaartje.
Als nieuw
Dat de professionele revisiemarkt zo sterk groeit, wordt goed zichtbaar in het originele vervangingskanaal van de automerken (OES). Nagenoeg elk automerk levert als originele vervanging van een startmotor of dynamo een gereviseerd exemplaar. De kwaliteit van deze onderdelen is zo goed dat zij de vergelijking met een nieuw exemplaar moeiteloos doorstaan. Het remanufacturingproces van een vooraanstaande leverancier zoals Valeo is door de strenge kwaliteitscontroles en de jarenlange expertise van zo’n hoog niveau, dat een gereviseerd exemplaar eigenlijk niet van nieuw te onderscheiden is. Valeo levert als grootste remanufacturer van Europa dan ook veel gereviseerde starters en dynamo’s voor OES en de aftermarket. Valeo reviseert echter niet alleen starters en dynamo’s uit eigen huis -de leverancier levert immers ook een aanzienlijk aantal referenties voor eerste montage-, maar reviseert ook delen van andere leveranciers, zoals Bosch, Marelli, Denso en Visteon. Hierdoor is het leveringsprogramma van Valeo voor de vervangingsmarkt (OES+AM) zeer breed en dekt daarmee bijna 99 procent van het Europese wagenpark.
Pijnpunten
Tijdens het remanufacturingproces van Valeo worden de dynamo’s en startmotoren compleet gedemonteerd, gereinigd en gecontroleerd. Kritische of aan slijtage onderhevige onderdelen worden vervangen door nieuwe delen. Omdat Valeo al ruim 25 jaar ervaring heeft met het reviseren van starters en dynamo’s, weet de specialist precies waar de pijnpunten van specifieke modellen liggen. Om deze pijnpunten op te lossen, ontwikkelt Valeo nieuwe componenten of maakt Valeo gebruik van modernere materialen. Een mooi voorbeeld hiervan is dat Valeo bij sommige modellen het koperdraad niet met tin soldeert, maar last met behulp van een extra ring bij de rotor. Dit garandeert langdurige maximale prestaties. Nadat vervolgens alle delen gemonteerd zijn, wordt elke unit volgens OE-pecificaties getest. Dit garandeert een topproduct met een uitmuntende kwaliteit.
Identiek aan origineel
Het is belangrijk om te weten dat door de verschillende aanpassingen en verbeteringen het uiterlijk van een startmotor of dynamo na een revisie iets kan afwijken van het oorspronkelijke exemplaar. Door de verbeterde, moderne technologie zijn de gereviseerde modellen soms iets kleiner en lichter. Dat heeft echter geen effect op de prestaties van de delen of het montagegemak. De specificaties en de pasvorm van Valeo-starters en -dynamo’s zijn altijd identiek aan het origineel. Montageproblemen zullen dus niet voorkomen.
Prijs en milieu
Naast een uitstekende productkwaliteit beschikken gereviseerde startmotoren en dynamo’s over meer pluspunten. Allereerst is daar het prijsverschil ten opzichte van nieuwe units. Het prijsverschil kan oplopen tot 30 à 40 procent in het voordeel van het vernieuwde onderdeel. Bovendien is remanufacturing ook gunstig voor het milieu. Veel materiaal, denk alleen al aan het huis van een startmotor of dynamo, wordt hergebruikt. Dat bespaart naast het materiaal ook veel energie. Verder is de beschikbaarheid van Valeo-starters en -dynamo’s zeer goed. Besteld via uw grossier zijn de producten ook nog eens razendsnel op hun bestemming.
Recente modellen
Hoe gaat het met de revisie van relatief nieuwe en moderne startmotoren en dynamo’s? Valeo hanteert ook bij dit proces een bijzondere kwaliteitsstandaard. Voordat Valeo met een officieel revisieproces start, worden minimaal 50 exemplaren van een specifiek type verzameld. Deze worden vervolgens nauwgezet gedemonteerd en geanalyseerd. Dankzij de analyse van deze grote hoeveelheid exemplaren wordt een bepaald slijtagebeeld duidelijk. Hierop kan dan adequaat gereageerd worden met technische oplossingen die de revisie compleet maken. Afhankelijk van het model wordt bijvoorbeeld de statorwikkeling geoptimaliseerd, koperdraad strakker gepositioneerd of in sommige gevallen alleen veertjes, hulsen en rolwieltjes vervangen.
Back in the box
Het proces van remanufacturing staat of valt met de beschikbaarheid van ‘core’: het ruilmateriaal. Om een goede beschikbaarheid van gereviseerde starters en dynamo’s te handhaven, hanteert uw grossier een relatief simpel ruilsysteem. Als een autobedrijf een startmotor of dynamo bestelt, wordt deze geleverd in een speciale Valeo-verpakking. Het is de bedoeling dat de monteur na demontage de oude starter of dynamo in deze doos plaatst en de doos retour gaat naar de grossier. Voor dit zogenaamde ‘Back in the Box’- systeem is een speciale statiegeldregeling opgezet. Via inzameling bij de grossier komt de core uiteindelijk weer bij de revisiefabrieken van Valeo terecht. Dankzij specifieke volgsystemen is duidelijk geworden dat bepaalde typen startmotoren en dynamo’s al enkele malen in hun leven gereviseerd zijn. Dit bewijst niet alleen het nut van remanufacturing, maar ook dat bepaalde materialen inderdaad meerdere malen hergebruikt kunnen worden.