Accu vervangen? Bosch biedt het juiste alternatief. Ook met AGM-technologie.
Startproblemen veroorzaakt door zwakke accu’s staan hoog in de pechstatistieken. Vooral in de wintermaanden wordt de accu door lage temperaturen zwaar belast en wordt er meer stroom aan de accu onttrokken dan in de zomer. Met name bij de startis het energieverbruik zeer hoog. Een koude motor heeft meer startenergie nodig door een hogere mechanische weerstand. Bovendien verlopen de elektrochemische processen in de accu door de kou moeizamer. De accu heeft bijvoorbeeld meer tijd nodig om op te laden en weer startklaar te zijn. Het is daarom niet vreemd dat zwakke accu’s het in de winter niet overleven. Nuttige tip: controleer bij de winterbeurt of het wisselen van de winterbanden ook meteen even de conditie van de accu.
Stroomverbruikers
Bij de vervanging van een accu is het belangrijk om te kijken naar het aantal stroomverbruikers in de auto. Het aantal verbruikers in de auto heeft grote gevolgen voor de accu. Bij filerijden en extreme koude schiet de stroomleverantie van de dynamo al snel tekort en moet de accu bijspringen. Onder normale rijcondities, met veel ingeschakelde gebruikers, heeft de dynamo maar weinig stroom over om de accu bij te laden. Het draait bij moderne accu’s daarom vooral om de cyclische belastbaarheid: een accu moet bestand zijn tegen veelvuldig diep ontladen en gemakkelijk lading kunnen opnemen. Om bij moderne auto’s voldoende stroom bij de start en tijdens het rijden te garanderen, heeft Bosch de HighTec-accu met AGM-technologie ontwikkeld.
Slimme microvezels
AGM staat voor ‘Absorbent Glass Mat’. Zoals de beschrijving al doet vermoeden, gaat het hier om een vlies uit fijne microvezels dat strak tegen de accuplatena aanligt. Het glasvezelvlies bindt het zwavelzuur in loodaccu’s en voorkomt zo dat het zuur weglekt. De accuplaten kunnen tot bijna bovenin de accubak doorlopen, omdat er geen ruimte nodig is voor de vloeistofvoorraad. Een AGM-accu kent dus geen vrij zuur, is trillingsbestendig en volledig onderhoudsvrij en kan bovendien niet lekken. Belangrijke technische eigenschappen van AGM-accu’s: een grote cyclische bestendigheid en een hoge capaciteit. Het zijn dus ideale accu’s voor auto’s met veel consumerende gebruikers. Hierbij horen ook de auto’s met een automatisch start-stopsysteem.
OE en AM
De stelregel is dat wanneer in eerste montage een AGM-accu is gemonteerd deze ook door een AGM-accu vervangen moet worden. De reden hiervoor is simpel: naast cyclische bestendigheid en capaciteitseigenschappen zijn AGM-accu vaak geïntegreerd in een energiemanagement- systeem wat gecontroleerd wordt door het ‘Battery Management Systeem’ (BMS). De software en gegevens binnen dit BMS zijn AGM specifiek: het systeem kent de werking van alle parameters van de AGM-accu. Als deze vervangen wordt door een normale startaccu zullen veel van de functionaliteiten niet meer functioneren. Zoals bijvoorbeeld de start/stop-functie. Bovendien daalt de levensduur van een normale startaccu in dit geval razendsnel.
Extreme cyclusbelasting
Veel auto’s verlaten tegenwoordig de montageband met een AGM-accu van Bosch. Dat is vooral te danken aan het gegeven dat de Bosch-accu’s een hoge weerstand tegen cyclische ontladingen vertonen en tot driehonderd keer opgeladen kunnen worden. Bij conventionele startaccu’s is dat honderd maal het geval. Bovendien garanderen de AGM-accu’s een constante stroomvoorziening en startzekerheid voor auto’s met veel en krachtige stroomverbruikers. De AGM-accutechnologie van Bosch is overigens ook zeer goed inzetbaar bij auto’s die niet standaard zijn uitgerust met een AGM-accu. Bosch adviseert de S6-accu bijvoorbeeld voor middenklassers met een vermogen vanaf 3.500 watt en voor auto’s met een extreme cyclusbelasting, zoals taxi’s. Afhankelijk van hun uitrusting zijn de Bosch HighTec-accu’s aan te raden voor auto’s die op het ogenblik standaard uitgerust zijn met een accu van 66, 74, 88, 90 of 100 Ah.