Diktemeting remschijven onderdeel van APK

Je hebt gelijk: de controle van de remschijfdikte staat niet specifiek in het APK-handboek vermeld. WESP-consultant Henny Deden: “Desondanks hoort de meting bij elke APK. Remschijven op of onder de minimum maat hebben een negatieve invloed op de remweg en dus op de verkeersveiligheid. Leg dat uit aan de klant en hij stemt eigenlijk altijd in met vervanging.”

Autofabrikanten geven voor hun modellen een minimum dikte van de remschijven op. Dat is niet voor niks, benadrukt Deden. “Autofabrikanten geven voor al hun auto’s specificaties op, waaronder de remweg. Als de remschijven te dun zijn, voldoet een auto niet meer aan deze specificaties. Dunne remschijven worden warmer tijdens het remmen, daardoor neemt de wrijving met de remblokken af en neemt de remweg toe. Als remschijven hun minimum maat hebben bereikt, dan vindt de autofabrikant ze niet meer veilig. Dat is het argument om remschijven altijd te meten én het argument waarmee je de klant informeert en kunt overtuigen.”
Remschijven die een fractie dikker zijn dan de minimum maat, zijn ook aan vervanging toe. Deden: “De auto moet immers tot aan de volgende APK of onderhoudsbeurt over veilige remmen beschikken.”

Actie: altijd meten

Slechts een enkel garagebedrijf meet de remschijven van elke auto in de werkplaats, is de ervaring van Deden. “Dat betekent dat verreweg de meeste garagebedrijven nog een flinke kwaliteitsslag kunnen maken. Als je niet meet, weet je ook niet of de remschijven nog voldoen en verkoop je er dus ook minder.”
‘Geen tijd’ is geen argument om de meting over te slaan, vindt Deden. “De meting verloopt over het algemeen snel en gemakkelijk. De remschijven van een auto met lichtmetalen wielen kun je meestal meten met een remschijfdiktemeter die door de spaken heen past. Als de auto op de brug staat, kun je de schijven met een speciale meter achter de wielen opmeten. Een meting is uiteraard helemaal snel klaar als je de wielen verwijdert, bijvoorbeeld om banden te wisselen.”

Goed nieuws voor de klant

Zijn de remschijven nog in goede staat? “Vertel dat dan aan de klant”, adviseert Deden. “Goed nieuws maakt de klant blij. Tegelijkertijd laat je weten dat je de schijven hebt geïnspecteerd. De klant weet dat er zorg aan zijn auto is besteed.”
Meld het ook als de remschijven nu nog voldoen, maar hoogstwaarschijnlijk volgend jaar vervangen moeten worden. Deden: “De klant is dan voorbereid; hij rekent erop dat hij volgend jaar met extra kosten wordt geconfronteerd. Die boodschap is aangenamer dan een telefoontje van het garagebedrijf met de mededeling ‘we zijn nu met uw auto bezig en we zien dat uw remschijven aan vervanging toe zijn’.“

Meedenken met de klant

Tot slot heeft Deden nog twee adviezen. “Als je remblokken vervangt, dien je sowieso de remschijfdiktes te controleren. De klant zal het niet waarderen als hij vandaag nieuwe remblokken laat monteren en over een half jaar geconfronteerd wordt met de mededeling dat de remschijven vervangen moeten worden, inclusief wederom nieuwe remblokken.”
Remschijven afdraaien is een mogelijke oplossing als een klant klaagt over een ‘trillend rempedaal’. “Doe dat alleen als de remschijven nog dik genoeg zijn”, beklemtoont Deden. “Zo voorkom je dat de klant twee keer kort achter elkaar met kosten wordt geconfronteerd: de kosten voor het afdraaien en vlak daarna voor nieuwe remschijven.”

Over WESP

Werkplaats Service Provider (WESP) ondersteunt garagebedrijven bij het verbeteren van de service aan hun klanten en het structureel verhogen van hun omzet. WESP biedt zijn klanten een overzicht van alle relevante bedrijfsinformatie en laat zien hoe de aangesloten garagebedrijven presteren ten opzichte van hun collega-ondernemers. Ervaren WESP-consultants analyseren de bedrijfscijfers, ze gaan in gesprek met de ondernemers en hun medewerkers en geven adviezen op maat.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?