8.000 redenen voor nader onderzoek elektronisch probleem

De Volkswagen Jetta Hybrid 1.4 waarover de monteur belt, start niet meer. De motor gaat niet rond en tien maanden eerder heeft de Jetta een vergelijkbare storing vertoond. Na een software-update, destijds uitgevoerd door de dealer, was het probleem toen opgelost. Deze keer vermoedt diezelfde dealer een defect in het accupakket. Reden voor nader onderzoek dus, want aan dat pakket hangt een prijskaartje van 8.000 euro.

Foto: Shutterstock

Voertuig: Volkswagen Jetta Hybrid 1.4 2013

Diverse mogelijke oorzaken onderzocht

De medewerker van de Automotive Techline vraagt de monteur wat hij tot dan toe heeft onderzocht en gedaan. Die heeft door het uitlezen vastgesteld dat er geen communicatie is met Battery Energy Control, oftewel foutcode U0112. Vervolgens heeft de monteur de spanning van het systeem gehaald maar dit leverde niets op. Ook het controleren van de voeding en massa van de Energy Control-module brengt geen vreemde zaken aan het licht. Hierop wil de monteur de communicatie naar deze module controleren. De Automotive Techline medewerker is het hiermee eens en adviseert hem het elektrisch schema via Autotools op te vragen.

Geen communicatie

Een week later stelt een collega-medewerker van de Automotive Techline vast dat er via een tester geen communicatie met het accupakket mogelijk is. Ook blijft de spanning van de accu naar de auto uitgeschakeld. Het accumanagement blijkt niet te communiceren, terwijl alle CAN-bussignalen wel in orde zijn. Met ook de ‘kostbare’ diagnose van de dealer in het achterhoofd, wordt het accupakket gedemonteerd en voor nader onderzoek aangeboden aan AC-tronics. Het vermoeden is dat het accupakket zelf onder spanning is, waardoor de module niet wordt vrijgegeven.

Naar Amsterdam voor diagnose

Uiteindelijk wordt de auto naar AutoNiveau in Amsterdam gebracht voor nader onderzoek. Hier blijkt de module in de hoogspanningsaccu de boosdoener. Nadat deze is vervangen, het accupakket weer is gemonteerd en het systeem gereset, is de storing verdwenen en kan de auto weer normaal worden gestart. Hiermee is deze case gesloten, maar niet voordat de klant wordt verteld dat de Automotive Techline graag op de hoogte blijft van eventueel nieuwe ontwikkelingen rond deze storing. Uit vaktechnische interesse en als service naar de klant, want daar zijn immers wel 8.000 redenen voor.

basisinstelling

Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?