Wist je dat er verschillende bouten zijn om een TVD te bevestigen?

De trillingen in het motorcompartiment nemen toe. Daarom gebruiken vrijwel alle autofabrikanten torsietrillingsdempers (TVD’s) of ‘harmonische balancers’ om trillingen te verminderen en het rijcomfort te vergroten. Als je een TVD vervangt, zijn er verschillende soorten bouten. Sommige moeten worden vervangen, andere kun je hergebruiken. Wat is het verschil?

Wist je dat er verschillende bouten zijn om een TVD te bevestigen? Om te bepalen welke bouten je moet vervangen als je een TVD monteert, is het belangrijk dat je de richtlijnen leest die de leverancier voorschrijft. Deze zijn gebaseerd op de belasting die de TVD’s tijdens het bevestigen ondergaan. Bouten die tijdens het bevestigen een elastische, tijdelijke vervorming ondergaan, mogen worden hergebruikt omdat ze hun oorspronkelijke vorm weer aannemen zodra de belasting wegvalt. Bouten die tijdens het monteren van de TVD een plastische, permanente vervorming ondergaan, mogen niet worden gebruikt om de nieuwe torsietrillingsdemper te monteren, omdat ze kunnen breken.

De ene bout is de andere niet

Beslis altijd welke bouten je hergebruikt. Houdt rekening met de toestand van het voertuig waaraan je het onderhoud uitvoert. Neem altijd de richtlijnen van de leverancier in acht. Bij een TVD kunnen zich vier mogelijke situaties voordoen:

1. Centrale krukasbout

Sommige motoren zoals de PSA 1.6 Hdi gebruiken één centrale krukasbout. De bout wordt bevestigd door de TVD heen en door het krukastandwiel in de krukas heen. Voor deze centrale krukasbouten zijn een hoog aanhaalmoment en verschillende graden hoekverdraaiing nodig. Dit is nodig om de juiste klembelasting te bereiken. Door de permanente vervorming kunnen deze bouten niet worden hergebruikt.

2. Meerdere krukasbouten

Bijvoorbeeld in BMW E90 330d-motoren zul je zien dat de TVD bevestigd is met meerdere krukasbouten. Meestal worden 3 tot 4 bouten met diameter M10 tot M12 gebruikt. Ze worden door het krukastandwiel in de krukas gedraaid. Deze krukasbouten zijn niet herbruikbaar. Het vereiste aanhaalmoment tijdens de montage zorgt er namelijk voor dat de bouten blijvend vervormd zijn.

3. Montagebouten

Sommige PSA/Fiat 1.9 D-motoren gebruiken vier tot acht montagebouten met een diameter van M6 tot M10. De bouten worden bevestigd op het krukastandwiel met een laag aanhaalmoment en vertonen een tijdelijke vervorming tijdens het bevestigen. Je mag ze dus hergebruiken omdat ze hun oorspronkelijke vorm weer aannemen zodra de belasting wegvalt. Soms worden deze bouten ook meegeleverd in de Gates-kits. Bijvoorbeeld wanneer de fabrikant van de torsietrillingsdemper het ontwerp op OES-niveau heeft veranderd (bv. bouten met andere afmetingen).

4. Centrale krukasbout gecombineerd met montagebouten

In een aantal toepassingen wordt een combinatie van een krukasbout en montagebouten gebruikt. Samen met een speciaal gecoate sluitring, ook ‘ruitvormige ring’ genoemd. De ring bevindt zich tussen het distributieriem tandwiel en de krukasschijf van de TVD. Hij verhoogt de wrijving tussen de naaf van de TVD en het krukastandwiel. Dit om te voorkomen dat de TVD loskomt. Het is absoluut noodzakelijk om de sluitring van de krukas te vervangen. In deze toepassingen zit een ruitvormige ring:

  • Volvo 850, S70, S80, V70 I, V70 II,
  • VW Transporter/Caravelle
  • Audi A6

Koop in deze gevallen altijd een TVD-box, de krukas sluitring is er inbegrepen.

TVD-tip

Raadpleeg altijd de richtlijnen van de leverancier om te beslissen welke bouten je kunt hergebruiken. Als je deze negeert dan is de kans heel groot dat de krukasbout tijdens de montage afbreekt. Ook wanneer de bout wordt aangehaald met het voorgeschreven aanhaalmoment.

Eén pakket om de klus te klaren

Gates biedt een ruim assortiment DriveAlign®-torsietrillingsdempers met OE-kwaliteit aan, die perfect passen op de toepassing. De meest verkochte verpakkingen bevatten ook de benodigde bouten.

Bron: Gates

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?