Naar aanleiding van geluiden en andere problemen met de airco-installatie, worden airco-compressoren vaak overhaast en onterecht als oorzaak aangewezen. In de meeste gevallen blijkt de compressor echter in orde en wordt de oorzaak niet door de compressor zelf veroorzaakt.
Om een goede diagnose te stellen, moeten altijd alle onderdelen van het aircosysteem gecontroleerd worden. Bevestigingspunten van de aircopomp, de aandrijving, het expansieventiel, leidingen en een verkeerde hoeveelheid koudemiddel zijn vaak een reden van hinderlijk geluid. De olie in de compressor kan daarnaast belangrijke informatie leveren over de oorzaak van een eventuele schade.
- Rode olie kan veroorzaakt zijn door teveel vocht in het systeem
- Zwarte olie duit op een defecte compressor als gevolg van oververhitting
- Zilverkleurige olie moet onderzocht worden op metaaldeeltjes
De hoeveelheid olie in aircosystemen wordt steeds kleiner. In sommige gevallen slechts 80 milliliter. Het is belangrijk om de voorgeschreven hoeveelheid olie niet te overschrijden en goed te controleren.
Gebruik van juiste olie is essentieel
Er zijn verschillende soorten oliën voor airco compressoren. Het is belangrijk dat het aircosysteem met de juiste olie gevuld wordt. Verkeerde olie kan kostbare schade aan het hele aircosysteem veroorzaken. Volg voor de juiste olie altijd de technische handleidingen van de autofabrikant.
De olie speelt een essentiele rol. Tijdens het vervangen van de compressor, het navullen van het systeem tijdens de aircoservice én het goed functioneren van het aircosysteem. Een veilige en duurzame werking van de airconditioning wordt bepaald door de kwaliteit van de compressorolie.
PAG-olie
PAG-olie is volsynthetisch en wordt door veel auto- en compressor-fabrikanten in verschillende viscositeiten gebruikt in aircosystemen met koudemiddel R134a. Speciale PAG-oliën 46 YF en 100 YF (er is ook nog een PAG 150) zijn er voor aircosystemen met koudemiddel R1234yf. PAG-olie is geschikt voor de smering van de meeste aircosystemen. Zowel in personenauto’s als bedrijfswagens. Let bij gebruik van PAG-olie wel goed op de juiste viscositeitsklasse. Neem ook hier altijd de service- en onderhoudsinformatie van de autofabrikant in acht. Her is belangrijk om te voorkomen dat PAG-olie mixt met universele oliën.
Het nadeel van de synthetische PAG-olie is dat het hygroscopisch is. Hierdoor trekt het vocht uit de omgeving aan. Sluit een aangebroken PAG-olie verpakking na gebruik onmiddellijk af. De olie is na opening van de verpakking beperkt houdbaar. Dit geldt ook voor de verse olie in de reservoirs van het aircoserviceapparaat.
PAO-olie 68
PAO-olie 68 is geschikt voor koudemiddel R134a en R1234yf. Is in tegenstelling tot PAG-olie, niet-hygroscopisch. Daarnaast hoeft er maar 1 in plaats van 3 soorten op voorraad gehouden te worden. PAO 68 blijft gedurende 15 jaar goed en draagt bij aan een hoger vermogen van het aircosysteem. De olie is verkrijgbaar mét en zonder UV contrastmiddel.
PAO-olie 68 heeft als eigenschap dat het vooral daar zit waar het wezen moet, in de aircopomp. Een oliefilm zorgt dat bewegende onderdelen in de compressor beter afgedicht en gesmeerd worden. Hierdoor daalt de bedrijfstemperatuur, is er minder slijtage, stijgen de bedrijfszekerheid en levensduur. De aircopomp wordt stiller en verbruikt minder energie. PAO 68 is compatibel met andere airco-compressor oliën.
POE-olie
POE-olie is alleen geschikt voor airconditioningsystemen met koudemiddel R134a en in hybride voertuigen met een elektrische compressor die af-fabriek met POE-olie zijn gevuld. Let op: er zijn ook elektrisch aangedreven compressoren voor hybride voertuigen die af-fabriek met speciale PAG-olie gevuld zijn.
De olie voor elektrisch aangedreven compressoren komt in contact met elektrische onderdelen zoals de spoel van de elektromotor. De olie mag geen negatieve invloed hebben op materialen in de compressor en moet kortsluiting voorkomen.
Nieuwe compressor
Een nieuwe airco compressor is gevuld met een basishoeveelheid olie. Veel compressoren worden in verschillende automerken en modellen gebruikt. Controleer daarom, voordat deze wordt ingebouwd, de olie-inhoud. Deze moet voldoen aan de voorschriften van de betreffende autofabrikant.
Als er teveel of te weinig olie in de compressor zit, moet dit afgetapt of bijgevuld worden via de aftapplug of bijvulopening (afbeelding 1). Als de compressor geen aftapplug of vulopening heeft, moet de olie via de hoge- én lage-drukaansluiting afgetapt (afbeelding 2) en via de lage-drukaansluiting bijgevuld worden (afbeelding 3).
Tijdens het bijvullen moet de compressor-as meerdere keren gedraaid worden. Vul de compressor met de voorgeschreven hoeveelheid olie. Verdeel de olie gelijkmatig door de as opnieuw een aantal keren te draaien. Als het niet mogelijk is om de volledige oliehoeveelheid in de compressor te krijgen, kan de resterende hoeveelheid via het aircoserviceapparaat in het koudemiddelcircuit worden gebracht.
Let op dat de pomp gevuld wordt met de juiste viscositeit olie. Als de pomp gevuld is, moeten de aftap- en vulopening weer worden afgesloten. Volg altijd de voorschriften van de fabrikant.
De juiste compressor bestelt u hier of bij uw vertrouwde grossier.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.