Voorheen volstond een eenvoudige visuele inspectie van een multi-V-riem. De nieuwe generatie riemen met EPDM vraagt om een andere aanpak.
Om problemen zoals barsten, afgebroken ribben en scheiding van de ribben van een multi-V-riem op te sporen, was tot voor kort een eenvoudige visuele inspectie voldoende. Deze symptomen en indicatoren gaven aan dat een vervanging noodzakelijk was. Tegenwoordig volstaat een visuele inspectie niet altijd. Gates maakt voor de nieuwe generatie geribde multi-V-riemen uitsluitend gebruik van EPDM om de kwaliteit van het product te waarborgen. EPDM biedt een belangrijk voordeel ten opzichte van de vorige generatie riemen, die gebruik maken van chloropreen: EPDM-riemen gaan langer mee. Een langere levensduur is een duidelijk voordeel. Een nadeel is echter dat EPDM-riemen niet de klassieke slijtagesymptomen vertonen. Zelfs niet wanneer ze (bijna) defect zijn, omdat een groot deel van het materiaal weggesleten is. Naarmate EPDM-riemen ouder worden, verliezen ze geleidelijk rubbermateriaal – net zoals een band, die slijt. Dit materiaalverlies heeft zwakkere prestaties van de riem tot gevolg.
Vervanging EPDM
De vraag die logischerwijs volgt, luidt ‘wanneer moet een EPDM multi-V-riem dan vervangen worden?’. Een visuele inspectie is nog steeds aan te bevelen, maar zoek niet alleen naar barsten of andere klassieke slijtageverschijnselen. Een riem moet ook worden gecontroleerd op materiaalverlies om zeker te zijn dat de riem in goede staat verkeerd.
ABDS-slijtage-indicator
Om de slijtage van EPDM-riemen nauwkeurig te kunnen beoordelen, heeft Gates een ABDS-slijtage-indicator ontwikkeld, zodat de monteur op het geschikte tijdstip de vervanging van de riem kan aanbevelen. De indicator maakt het eenvoudiger om slijtage op EPDM-riemen en poelies te beoordelen. Vervolgens wordt bepaald of een riem of poelie zoveel materiaal heeft verloren dat deze een negatieve invloed op de prestaties heeft en dus moet worden vervangen. De tool is uitermate gebruiksvriendelijk en is in staat om slijtage snel te meten – zowel bij een op de motor gemonteerde riem als bij een gedemonteerde riem. De ABDS slijtage-indicator is te verkrijgen via uw mijngrossier.nl grossier.
Werkwijze
Hoe gaat het in zijn werk?
- Riem controleren in gemonteerde of gedemonteerde toestand: Steek de slijtage-indicator onder een recht gedeelte van de riem en plaats het “BELT”-profiel in de groeven tussen de ribben van de riem. De tanden van de indicator moeten perfect in het profiel van de ribben van de riem grijpen. Er mag geen zijdelingse beweging van de indicator mogelijk zijn zonder hem uit de groeven (A) te tillen. Als er zijdelingse beweging mogelijk is, dan is er te veel rubber van de riem afgesleten en is er geen optimale krachtoverbrenging meer mogelijk (B).
- Poelie controleren in gemonteerde of gedemonteerde toestand: Steek het “PULLEY”-profiel van de slijtageindicator in de te controleren gegroefde poelie. De tanden van de indicator moeten perfect in de poelie grijpen of slechts een smalle, maar evenwijdige ruimte overlaten tussen de poelie en de tanden van de indicator. Er mag geen zijdelingse beweging mogelijk zijn zonder de indicator uit de groeven van de poelie (C) te tillen. Als er zijdelingse beweging mogelijk is of als de ribben van de poelie afgerond zijn in plaats van recht, dan is er te veel metaal/kunststof afgesleten. Een nieuwe riem die op een versleten poelie draait, zal geen optimale grip hebben voor de krachtoverbrenging. Daardoor zal de levensduur van de riem sterk afnemen (D).
Diagnose van de Multi-V riem met uw smartphone is mogelijk!
Met de Gates PIC Gauge App kunnen monteurs snel vaststellen of de riem nog kan worden gebruikt of moet worden vervangen. Op deze manier vermijden ze dure reparaties en potentieel gevaarlijke situaties voor de automobilist.
De Gates PIC Gauge gebruikt een foto die wordt genomen met de in de smartphone ingebouwde camera en gebruikt hiervoor een gepatenteerde technologie voor digitale beeldbewerking. De meetresulaten worden vergeleken met de specificaties volgens de industriestandaarden, dit om de hoeveelheid materiaal verlies van de riem te bepalen.
In de appstore kunt u de App vinden onder PIC Gauge.
Wist u dat:
Een op de vijf voertuigen op de weg heeft een nieuwe Multi-V riem nodig. Nauwkeurige detectie van slijtage van de riem kan leiden tot betere vervangingsadviezen, tevreden klanten en een hogere omzet.
Video uitleg
>