Na de lange zomerstop keerde het Formule 1-circus traditioneel weer terug op Spa-Francorchamps, thuiscircuit van de Belgische Grand prix. In het raceweekend van 24 t/m 26 augustus startten de bolides hier hun motoren voor de 13e race voor het wereldkampioenschap, 2018.
Zinderende kwalificatie
Spa-Francorchamps deed ook dit jaar zijn reputatie van wisselende weersomstandigheden alle eer aan. Leken de Ferrari’s van Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen op zaterdag tijdens de eerste en tweede kwalificatie hard op weg om de eerste startrij op zondag te gaan bezetten, een regenbui in de derde en beslissende kwalificatie schudde de kaarten flink door elkaar. Het kwam erop aan wie tot het laatst bleef rijden op de opdrogende baan en Lewis Hamilton toonde zich hierin de slimste en de snelste. Hij pakte zijn 78e pole position met 0,7 seconden voorsprong op Vettel, dezelfde volgorde als in het tussenklassement na de Grand Prix van Hongarije. Op de tweede rij werd verrassend beslag gelegd door beide bolides van het ‘nieuwe’ Racing Point Fource India, met Esteban Ocon op de derde en Sergio Perez op de vierde startplaats. Max Verstappen kwam niet verder dan de zevende stek omdat hij door de keuze voor minder brandstof aan boord voortijdig de pits moest opzoeken, net als zijn teammaat Daniel Ricciardo, die zich als achtste kwalificeerde.
Megaklapper voor La Source
Het grootste spektakel van de race op zondag was er direct na de start. Bij het aanremmen van La Source Hairpin miste Nico Hulkenberg zijn rempunt volledig en knalde hij met zijn Renault vol op de achterkant van de McLaren van Fernando Alonso. Die werd hierdoor gelanceerd en vloog vol over de Sauber van Charles Leclerc, waarbij hij deze hard raakte. De vaak bekritiseerde halo, die de coureurs moet beschermen tegen rondvliegende onderdelen, deed zijn werk uitstekend, zonder deze veiligheidsvoorziening had het een stuk slechter hebben kunnen aflopen met Leclerc. Indirect slachtoffer van de crash werd Daniel Ricciardo, van wie de achtervleugel moest worden vervangen. Op zijn beurt tikte hij de Ferrari van Kimi Raikkonen aan, die hierdoor met een lekke rechterachterband de lange weg naar de pits moest maken. Balans na de eerste paar honderd meter: drie auto’s uit de strijd en drie met schade, want in de chaos had Valtteri Bottas ook nog de voorvleugel van zijn Mercedes beschadigd. Hij was achter in het veld gestart, door een gridstraf na een motorwissel.
Spanning stijgt
Het uitgedunde startveld hergroepeerde zich achter de Safety Car, totdat alle brokstukken waren opgeruimd. Sebastian Vettel had na de start goede zaken gedaan door op het lange rechte stuk richting Les Combes Lewis Hamilton in te halen. Max Verstappen lag intussen al vijfde, pal achter de twee roze Racing Point Fource India’s. Vettel reageerde alert nadat de baan weer was vrijgegeven en zou Hamilton tot de finishvlag voor weten te blijven. Verstappen rukte knap op naar de derde podiumplaats. Eerst met een knappe uitremactie op Ocon voor Les Combes en enkele ronden daarna moest ook diens teamgenoot Perez er op hetzelfde punt aan geloven. De meeste actie vanaf dat moment kwam van Bottas, die met zijn snellere Mercedes door het veld heen sneed en als vierde eindigde. Door het verkleinen van zijn achterstand op leider in het tussenklassement Hamilton tot 17 punten, heeft Vettel de spanning in de top verhoogd. Dat belooft wat voor de GP van Italië komende zondag op het snelle circuit van Monza, waar de Ferrari’s opnieuw tot de favorieten zullen behoren.
Vier bochten op Spa-Francorchamps vergen het uiterste van de remmen
Fantastisch gelegen in het heuvellandschap van de Ardennen. Deze baan, met zijn combinatie van snelle en blinde bochten, hoogteverschillen en eindeloze rechte stukken. Dit circuit wordt door vriend en vijand beschouwd als het meest complete op de kalender. Het was de 51e keer dat de Formule 1 hier terugkeerde, maar door de jaren werd het circuit ingrijpend gewijzigd. Sinds 2007 is de baan 7.004 meter lang, de langste in de serie voor het wereldkampioenschap F1. Het circuit telt maar liefst negentien bochten, maar de belasting van de remmen valt mee. In slechts vier remzones krijgen de remmen het zwaar te verduren. De remsystemen krijgen voldoende koeling door lange, snelle bochten zoals Eau Rouge en Blanchimont, waarvoor helemaal niet wordt geremd. Een onzekere factor op Spa-Francorchamps is altijd het weer: vorig jaar was de luchttemperatuur 24 °C, maar in 2014 kwam die temperatuur niet boven 16 °C. Volgens Brembo-technici, die de 21 circuits voor het wereldkampioenschap F1 met elkaar vergeleken, maken deze omstandigheden dat het circuit van Spa-Francorchamps het minst vergt van de remmen op een Formule 1-auto.
Remkrachten tijdens de Grand Prix
Ook al is Spa-Francorchamps een lange baan, de remmen worden maar zo’n acht keer per ronde gebruikt. Net als in Barcelona, terwijl dat circuit 2.349 meter korter is. Daar komt bij dat in twee van de acht remzones tijdens de Belgische Grand prix korter dan één seconde wordt geremd. Dit verklaart ook dat de remmen tijdens een raceronde bij elkaar minder dan dertien seconden worden gebruikt (13% van de race). De gemiddelde vertragingskracht per ronde is 4G. Dit gemiddelde wordt gedrukt door de sectoren 2 en 3 op het circuit, met uitzondering van de remzone voor de chicane, voorheen bekend als de ‘Bus Stop Chicane’ (bocht 18), waarvoor hard wordt geremd. Logisch dus dat de remenergie die elke auto genereert bij het remmen tijdens de race lager is dan op andere circuits: het totaal van 135 kWh ligt bijvoorbeeld net boven de helft van de remenergie op de Hungaroring bij Boedapest. Toch is deze hoeveelheid energie nog altijd genoeg om dagelijks negen gemiddelde badkuipen met warm water te vullen. Van start tot finish oefent elke coureur een kracht uit van 41 ton op het rempedaal. En, hoewel minder dan in andere Grand Prix’, betekent dit nog altijd dat zij elke minuut van de race 550 kg op de rem moeten trappen.
De meest veeleisende remzones
Van de acht remzones op het ‘Circuit de Spa-Francorchamps’ gelden er vier als veeleisend voor de remmen, voor twee geldt een gemiddelde moeilijkheidsgraad en twee staan te boek als ‘licht’. Het zwaarst voor de remmen is bocht 5: de eenzitters remmen hier af van 310 km/u tot ruim 165 km/u binnen een kleine 90 meter. De F1-coureurs hoeven hiervoor slechts 1,60 seconden lang af te remmen, maar hiervoor moeten ze het rempedaal wel met 137 kg intrappen, waarbij ze 4,6 G aan vertraging doorstaan. Een ander punt op het circuit dat het vermelden waard is, is bocht 18, de Bus Stop Chicane. Hiervoor vertragen de bolides binnen circa 130 meter met dik 200 km/u, van ruim 300 km/u tot zo’n 80 km/u. De coureur moet hier harder op het rempedaal trappen dan bij Les Combes: ruim 141 kg, terwijl hun lichaam ook hier bij het afremmen 4,6 G moet opvangen.
Brembo-erelijst
Tot de race van 2018 werden 24 van de 41 Grand Prix’ van België waaraan Brembo deelnam gewonnen door een bolide uitgerust met een Brembo-remsysteem. Ferrari had hier niet meer gewonnen sinds 2009, maar al voor de zege van Vettel op 26 augustus jl. was Ferrari met elf overwinningen het succesvolste team dat gebruik maakt van Brembo. Vier van deze GP-zeges werden behaald door Michael Schumacher, die ook tweemaal wist te winnen met Benetton.
Gif animatie & bron remkrachten: Brembo.com
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.