Turbo Dokter – Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion

Bluemotion

Een monteur is bezig met een Volkswagen Golf  1.6 TDI. Het motormanagement geeft aan dat er een storing is op de positiesensor van de actuator. Hij belt met de Turbo Dokter om te vragen of een nieuwe turbo de oplossing is. 

Patiënt: Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion met motorcode CAYC en foutcode P344B00.
Klacht: De turbo levert geen vermogen.

Onderdruk

De Turbo Dokter vraagt de monteur of hij het vacuüm systeem al heeft gecontroleerd. Dat gaat de monteur op advies van de Turbo Dokter direct doen. Hij belt terug met de volgende uitslag: direct op de vacuümpomp meet hij 0.7 bar onderdruk. En na het magneetventiel blijft er maar 0.1 bar onderdruk over. Dat is dus nog vóór de turbo. Het is logisch dat de turbo dan geen vermogen levert. Om zeker te zijn vraagt de Turbo Dokter of de monteur het magneetventiel wil afsluiten en dan nog eens wil meten. Nu loopt het het vacuüm weer op naar 0.7 bar. Het lek is dus gevonden!

Advies

De monteur weet nu dat de turbo niet defect is. Het gebrek aan vermogen blijkt te worden veroorzaakt door een vacuüm lek in de EGR klep.

De Turbo Dokter cases worden aangeboden door Turbo’s Hoet.

Afbeeldingen: Shutterstock.com

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?