Een Volvo V70 2.4 trekt geen sprintjes meer. Zodra de bestuurder accelereert valt het vermogen weg en geeft het motormanagement aan dat de turbodruk te laag is. Frustrerend. Zeker omdat er niets aan de hand is als de auto het rustig aan mag doen. De monteur schakelt de hulp in van de Turbo Dokter.
Patiƫnt: Volvo V70 2.4 D5 uit 2005.
Klacht: Bij accelereren valt het vermogen weg.
Het lijkt erop dat er iets mis is met de regeling van de turbodruk. Maar de Turbo Dokter wil niet te snel oordelen. Uit ervaring weet hij dat het verstandig is om onbevooroordeeld onderzoek te doen. De Turbo Dokter vraagt de monteur om alle onderdelen van de turbodrukregeling te controleren. De monteur begint met de waarden van de turbodruksensor, die zijn in orde. Dan controleert hij de magneetklep van het vacuĆ¼m. De turbo heeft immers het vacuĆ¼m nodig om goed te kunnen functioneren. Ook de magneetklep functioneert zoals het hoort, want bij het starten van de motor komt er voldoende vacuĆ¼m van de pomp en de magneetklep geeft de juiste hoeveelheid vacuĆ¼m door naar de turbo. En de verstelling op de turbo verplaatst ook voldoende. Het lijkt dus allemaal in orde.
Controle tijdens de rit
Dan maar eens kijken hoe de auto reageert tijdens het rijden. De monteur stelt de testkast in om de gevraagde turbodruk, de werkelijke turbodruk en de aansturing van de magneetklep tijdens de rit weer te geven. Zo kan de Turbo Dokter precies zien wat er gebeurt op het moment dat de storing werkelijk speelt. En ja hoor, bij flink accelereren valt ineens de turbodruk weg en treedt de storing in. Maar in de gevraagde data vindt de Turbo Dokter geen aanwijsbare reden voor het wegvallen van de turbodruk. Wat hij wel ziet is dat de spanning op de magneetklep in stand blijft totdat de storingscode naar voren komt. Dat betekent dat het motormanagement de turbo niet afregelt.
VacuĆ¼mmeter
Daar wil de Turbo Dokter het fijne van weten. Daarom vraagt hij de monteur om een vacuĆ¼mmeter tussen de turbo en de magneetklep te plaatsen om te zien of het vacuĆ¼m wegvalt. En inderdaad, zodra de monteur het gas flink intrapt valt het vacuĆ¼m naar de turbo weg, waardoor logischerwijs het vermogen wegvalt en de motor in storing gaat. Maar de sturing op de magneetklep blijft gelijk. Dat betekent dat er ergens in het systeem een lekkage is.
Advies van de Dokter
De Turbo Dokter gaat op onderzoek uit naar dit type motor en ontdekt al snel dat er op deze auto vacuĆ¼mgestuurde motorsteunen zijn gemonteerd. Hij adviseert de monteur om dit systeem goed te controleren op lekkages. En dan blijkt inderdaad dat bij accelereren de motorsteun in werking treedt en daardoor het vacuĆ¼m wegvalt. De monteur monteert een nieuwe motorsteun en de storing is verholpen.
Dit komt de Turbo Dokter overigens wel vaker tegen. In eerste instantie lijkt de turbo het probleem van een storing. Maar bij nader onderzoek blijkt toch dat een ander vacuĆ¼mgestuurd systeem lekt waardoor de turbo niet meer voldoende vacuĆ¼m krijgt en niet meer voldoende wordt gestuurd.
De Turbo Dokter cases worden aangeboden door Turbo’s Hoet.
Afbeelding:Turbo’s Hoet
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.