Een elektrisch aangedreven auto of een plug-in hybride is schoon, zuinig en daarmee goed voor het milieu, maar dan moet de aandrijfaccu wel opladen. En laat dit nu net niet het geval zijn met de Mitsubishi Outlander PHEV waar de monteur over belt. De auto laadt niet meer op via de oplaadkabel en bij het uitlezen verschijnt de foutcode P1D37. Deze duidt op een storing van de wisselstroomvoeding. De auto kan nog wel rijden dankzij de 2.0-liter benzinemotor, maar de klant heeft niet voor niets gekozen voor een plug-in hybride. Tijd dus voor advies van Automotive Techline.
Gegevens voertuig in dit artikel: Mitsubishi Outlander PHEV 2016
Opladen tijdens het rijden
De helpdeskmedewerker vraagt de monteur eerst of het lukt om de foutcode te wissen. De monteur voert deze actie uit en de code verdwijnt. Vervolgens raadt de helpdeskmedewerker aan een proefrit te maken en te controleren of de aandrijfaccu tijdens het rijden wel wordt opgeladen door de benzinemotor die de generator aandrijft. Ook moet hij checken of dit tijdens het remmen gebeurt, want de Outlander PHEV is uitgerust met een systeem dat remenergie terugwint en als elektriciteit opslaat in de aandrijfaccu. Dit lijkt tijdens het rijden allemaal goed te werken.
Bevoegdheid
Hierdoor vermoedt de Automotive Techline-medewerker een defect in de oplaadunit of in de oplaadkabel van de auto. Daarom adviseert hij de monteur de oplaadkabel van de auto te checken en zo nodig een vervangende kabel uit te proberen. Vooraf vraagt hij hem ook of hij bevoegd is om aan hoogvoltsystemen te werken volgens NEN9140. Hij wil tenslotte niet dat er ongelukken gebeuren. De monteur beaamt dat hij bevoegd is. Sterker nog, hij heeft deelgenomen aan de cursus van AutoNiveau dus dat zit wel goed.
Kabelbreuk
De medewerker vraagt de monteur naar de meetwaarden tijdens het laden met de oplaadkabel. Of hij 220V op de oplaadunit meet en of die wordt omgezet naar gelijkstroom. Bij die controle komt de boosdoener naar voren: waar de oplaadkabel de oplaadunit binnenkomt, blijkt een onderbreking te zitten in de 220V-kabel. Met een andere kabel laadt de auto keurig op. De storing wordt gewist, de auto rijdt zoals het hoort en ook het opladen tijdens het rijden verloopt prima. Probleem opgelost.
Hoogvolttraining
Een plug-in hybride auto zoals de Mitsubishi Outlander PHEV is uitgerust met een hoogvoltsysteem. Om daar veilig en vakkundig aan te kunnen werken, moeten monteurs hiertoe bevoegd zijn. Bij AutoNiveau kunnen zij terecht voor de cursus veilig werken aan hybride- en elektrische voertuigen, waarmee zij de bevoegdheid behalen volgens NEN9140. In één dag leren zij alle ins en outs van hybride en EV-voertuigen, voor vakbekwaam onderhoud en reparaties.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Afbeelding: Shutterstock.com.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.