Soms word je als monteur behoorlijk op het verkeerde been gezet door een foutcode of melding, waar je alle kanten mee op kunt, behalve de goede. Zo ook met de Audi A5 waar deze monteur over belt. De auto geeft een oliepeilmelding: volgens de computer moet er een liter motorolie bij. De monteur volgt die aanwijzing op, maar de melding blijft. Bij het uitlezen van de auto verschijnen bovendien de foutcodes 03175 en 03276, maar die hebben allebei niets met het oliepeil te maken.
Gegevens voertuig in dit artikel:Ā Audi A5 2.0 benzine 2010
Geen olieprobleem
De monteur heeft vooraf al de nodige werkzaamheden uitgevoerd. Op basis van de foutcodes en omschrijvingen heeft hij de motorregelunit gekalibreerd, want foutcodes hoeven niet altijd op een storing te duiden. Soms verdwijnen ze gewoon door een software-update. In verband met de oliepeilmelding heeft hij het oliefilter en de oliepeilsensor vervangen en de olie ververst tot het vereiste niveau. De olieniveaumelding blijft echter terugkomen en voordat hij er nog meer tijd en kosten in steekt, belt de monteur Automotive Techline voor overleg.
Motorkapschakelaar
āHeb je de motorkapschakelaar al gecontroleerd?ā vraagt de helpdeskmedewerker van Automotive Techline. Die heeft namelijk vaker problemen aan de hand gehad met autoās uit de Volkswagen Group, die een dergelijke schakelaar in het motorkapslot hebben. Deze waarschuwt de bestuurder als de motorkap niet vergrendeld is en kan bijvoorbeeld ook worden gekoppeld aan een alarminstallatie. Bij een storing of een defect aan deze schakelaar kan het voorkomen dat deze het openen van de motorkap niet registreert. Dan kun je olie bijvullen zoveel je wilt, maar het systeem āaccepteertā die stijging van het oliepeil dan niet.
Registratie open motorkap
De olieniveauschakelaar in het carter registreert namelijk alleen een stijging van het oliepeil als de motorkap open is geweest voor het bijvullen. Die handeling wordt door de motorkapschakelaar āgezienā en in verband gebracht met de olieniveauschakelaar. Dit voorkomt dat het systeem ook reageert op andere oorzaken van een wisselend oliepeil, zoals klotsende olie bij het rijden in bochten, heuvels op- en afrijden en sterk accelereren of afremmen. Het systeem kan alleen een te laag oliepeil aangeven wanneer de auto vlak staat.
Check het oliepeil
Omdat het systeem na het olie verversen door de monteur nog steeds aangeeft dat er olie bij moet terwijl de motorkap dus wel open is geweest, vermoedt de helpdeskmedewerker dat een defecte motorkapschakelaar de oorzaak is. Nadat de monteur de verdachte schakelaar heeft vervangen, is het probleem verholpen. Hij moet nog wel even checken of er na het bijvullen nu niet te veel motorolie in het carter zit, want dit kan weer leiden tot nieuwe problemen.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.