Van de Peugeot 207 cabriolet bouwjaar 2007 in dit artikel wordt de ABS regeleenheid vervangen en online door AutoNiveau Remote diagnostics geconfigureerd. Echter door onbekende redenen vallen er na het configureren van de gebruikte unit verschillende componenten uit en werkt het instrumentenpaneel van de cabrio niet meer.
De fout lijkt te zijn ontstaan tijdens de configuratie, echter blijkt de werkelijke oorzaak compleet ergens anders te liggen. Een aantal toevalligheden blijken te zijn opgestapeld, met domme pech als gevolg waardoor de betrokkenen met de handen in de haren zitten.
Gegevens Peugeot 207 in dit artikel:
Merk: Peugeot
Model: 207
Type: 1.6 16V 88KW WB5FWC
Motorcode: 5FW
Carrosserie: cabriolet
Foutcodes van de cabrio
F010 – Storing BSI reageert niet op het Low-Speed CAN-netwerk (comfort)
7173 – Storing signaal temperatuur motorolie ongeldig
F015 – Geen communicatie met de elektronische eenheid motor
F020 – Geen communicatie met de elektronische eenheid airconditioning
F023 – Geen communicatie met het multifunctioneel display of de telematica
F029 – Geen communicatie met het instrumentenpaneel
F059 – Geen communicatie met de elektronische eenheid wegklapbaar dak
F062 – Geen communicatie met de autoradio
F085 – Geen communicatie met de elektronische eenheid parkeerhulp
F40A – Peilstok
F4C3 – Waarschuwing remvloeistofniveau
De monteur komt er niet uit en neemt weer contact op met de Automotive Techline. Naast de bovengenoemde symptomen meldt hij dat het display van het instrumentenpaneel zwart is en dat de airbag, airconditioning, comfortregeling, bestuurdersinformatie én elektrische portiervergrendeling het niet meer doen.
Alle bovengenoemde componenten kunnen tevens niet meer met de diagnoseapparatuur uitgelezen worden. Gezien de symptomen heeft het er alle schijn van dat de BSI geen voeding meer heeft of dat er een storing in de canbus bedrading van de diagnose-lijn opgetreden is. De BSI (centrale elektronica) moet namelijk alle communicatie in het canbus-circuit vertalen.
Meten is weten
Hoewel de ABS unit gecodeerd is, kan dit geen invloed hebben op het comfort-netwerk omdat dit twee gescheiden systemen zijn. Meten is weten en de helpdeskmedewerker adviseert om dit te doen. De monteur meet en constateert dat de voeding in orde is, maar dat er maar weinig berichten gecommuniceerd worden. Op de vraag of de knipperlichten en claxon het wel doen, geeft de monteur een bevestigende terugkoppeling. Hiermee werd in ieder geval duidelijk dat de BSI werkt.
ABS
Omdat de ABS unit vervangen is, gaat de aandacht hier vervolgens naar uit. Als de stekker van de unit wordt losgemaakt, start de Peugeot niet meer. Dit is vanzelfsprekend, omdat de data voor de motorregeling door het ABS systeem gaat. Ook als de oude ABS eenheid gemonteerd wordt zijn de problemen niet opgelost. Besloten wordt om de auto naar AutoNiveau in Amsterdam te transporteren en daar het probleem te onderzoeken.
Bij het aannemen van de auto vallen direct een aantal zaken op. De elektrische ramen doen het niet meer, er branden meerdere controlelampjes op het instrumentenpaneel en ook de kilometerstand wordt niet meer weergegeven.
Comfortregeling verdacht
De medeweker van Automotive Techline die de diagnose bij AutoNiveau uitvoert, concludeert dat het probleem in het communicatienetwerk van de comfortregeling zit. In dit netwerk bevinden zich de modules voor de airconditioning, het multifunctionele display, de radio, het instrumentenpaneel, de parkeerhulp, dakbediening en centrale elektronica.
Eén van deze units moet de reden zijn dat het comfort-netwerk niet reageert. Als het canbus-signaal op de BSI gemeten wordt, is er op zowel de Hi als Lo aansluiting geen spanning. Dit komt overeen met de foutcodes; ‘Geen communicatie met instrumentenpaneel en centrale elektronica 2 (BSI)’.
Door de modules een voor een los te koppelen, wordt gecontroleerd of de oorzaak van de communicatiestoring ontdekt kan worden. Als eerste worden de meest voor de hand liggende en eenvoudigst bereikbare modules van de radio en het multifunctionele display losgekoppeld. Het resultaat is echter negatief, dus moet er verder gezocht worden.
Cabrio module
Uit het stroomloopschema’s blijkt dat de module van het cabriodak ook de elektrische ramen bedient. Omdat zowel het elektrische dak als de ramen het niet doen, wordt vervolgens deze unit, die onder de achterbank gemonteerd is, losgemaakt. Als de stekker wordt losgemaakt, is er nog geen verschil met de oude situatie.
Wat wel opvalt is dat er een accessoire tussen de originele unit en het netwerk van de auto is geplaatst. Met het onderdeel kan het dak op afstand en tijdens rijden tot een bepaalde snelheid geopend en gesloten worden. De medewerker besluit om het onderdeel uit te schakelen om er zeker van te zijn dat deze geen storingen veroorzaakt.
Nadat het niet originele onderdeel verwijderd is, doen alle netwerken in de auto het weer zoals ze zouden moeten doen en is er weer een normale canbus verbinding aanwezig.
Uit dit artikel blijkt dat een of meerdere storingen los van elkaar kunnen ontstaan. Ze geven echter wel een compleet foutief beeld en zorgen voor verwarring. Het is belangrijk om goed te blijven nadenken en bij de basis van het storingzoeken te blijven.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.