De slangen en leidingen van de stuurbekrachtiging krijgen tijdens een autoleven veel te verduren. In dit artikel geeft leverancier Edelmann advies hoe je problemen met de stuurbekrachtiging in een vroeg stadium kunt herkennen én voorkomen.
Als de auto ouder wordt kan de koppeling van de slang afschuiven.
De onderdelen in het hydraulische stuurbekrachtigingssysteem zijn onderhevig aan hoge vloeistofdrukken, vibraties en wisselende weersomstandigheden en temperaturen. De slangen en koppelingen verouderen, slijten, beschadigen en kunnen na verloop van tijd gaan lekken.
Bovendien wordt de binnenkant van hydraulische slangen op den duur poreus, waardoor ze kunnen gaan doorzweten en zullen de kleine losgelaten rubberdeeltjes de stuurbekrachtigingsvloeistof vervuilen. De vervuiling kan ervoor zorgen dat de stuurbekrachtigingspomp beschadigd raakt en daardoor onvoldoende druk opbouwt of zelfs vastloopt. Een ander gevolg is lekkage van de keerringen in het stuurhuis. Signalen hiervoor zijn lawaai van de pomp en merkbaar schokkerige stuurbewegingen.
Regelmatige controle essentieel
Doorzweten van de hydraulische slangen en/of een kleine lekkages van de slangkoppelingen zal een automobilist niet snel in de gaten hebben. Er wordt vaak pas aan de bel getrokken als het al te laat is. Reden te meer om de stuurbekrachtigingsvloeistof, de slangen en de koppelingen periodiek en tijdens een onderhoudsbeurt te controleren. Dit kan veel ellende voorkomen, want gevolgschade kan tot hoge reparatiekosten leiden.
Edelmann heeft vele jaren ervaring met de ontwikkeling en productie van hydraulische slangen en koppelingen voor automotive toepassingen. Op basis van jarenlange praktijkervaring is een uitgebreide knowledge-base opgebouwd. Met deze kennis adviseert Mijngrossier de automotive aftermarket over hoe je de vloeistof, slangen en koppelingen van het stuurbekrachtigingssysteem eenvoudig kunt controleren en problemen kunt herkennen en voorkomen.
Kleur vloeistof
Controleer allereerst het vloeistofniveau. Als het niveau in het reservoir te laag is, kan dit duiden op lekkage. Kijk ook hoe de vloeistof eruitziet. Indien niet rood of doorzichtig van kleur, dan is deze vervuild met rubberresten die afkomstig zijn van de (verouderde) slangen. Ook kunnen door slijtage van het stuurhuis of de stuurpomp fijne metaaldeeltjes in de vloeistof aanwezig zijn.
Scheuren in de aan- en afvoerslangen ontstaan meestal op de plek waar de koppeling op de rubberen leiding geperst is. Naarmate de auto ouder wordt, kan de verbinding tussen de koppeling en de slang zwakke plekken vertonen. Als het gebied waar de koppeling op de slang geschoven is zweetplekken vertoont, zal de slang vervangen moeten worden.
De binnenkant van de slangen slijt ook door de continue hoge vloeistofstroom. De beschermlaag aan de binnenzijde kan loslaten en het hydraulische systeem binnen de kortste keren opnieuw vervuilen. De vervuiling die dit tot gevolg heeft, kan ervoor zorgen dat de diverse systeemcomponenten van het stuurbekrachtigingssysteem vroegtijdig stukgaan. Wees hierop bedacht en vervang de slangen indien nodig! (afbeelding: de hydrauliekvloeistof moet rood en doorzichtig zijn)
Stuurbekrachtigingssysteem spoelen
Spoel het systeem na een reparatie het stuurbekrachtigingssysteem altijd grondig door, hiervoor is gemiddeld vier tot vijf liter stuurbekrachtigingsvloeistof nodig. Zorg hierbij dat de vervuilde vloeistof niet door de nieuwe onderdelen stroomt, door het systeem in gedeelten te spoelen. Zo voorkom je dat de nieuwe onderdelen op korte termijn opnieuw stukgaan.
Indien aanwezig, dient het reservoir-filter ook gereinigd of vervangen te worden. Controleer dit altijd!
Een slang die aan de buitenkant beschadigd of ingesleten is, moet vervangen worden. Het is belangrijk om in dit geval ook te controleren of de klemmen en clips die de slang begeleiden en op zijn plaats houden nog in orde zijn. Dit soort slijtage wordt bijna altijd veroorzaakt doordat de slang ergens langdurig tegenaan heeft geschuurd.
Als de koppeling van een slang verkeerd gemonteerd of te vast gedraaid wordt, kan het schroefdraad kapot gaan. Hierdoor is de kans groot dat er lekkage rondom de koppeling ontstaat. Volg bij werkzaamheden aan stuurbekrachtigingssystemen altijd de voorschriften van de autofabrikant op en respecteer de aanhaalmomenten die in het werkplaatshandboek voorgeschreven worden. (Afbeelding: als de auto ouder wordt kan de koppeling van de slang afschuiven)
Als er hydraulische vloeistof langs het schroefdraad van een koppeling sijpelt, moet de O-ring gecontroleerd worden. Vervang de O-ring en zorg ervoor dat deze op de juiste manier gepositioneerd is voordat de koppeling weer wordt gemonteerd.
Tenslotte benadrukt Edelmann dat regelmatige en goede controle van het stuurbekrachtigingssysteem essentieel is voor een langdurige en probleemloze werking van het stuurbekrachtigingssysteem. Wij hebben voor de meest voorkomende merken en modellen onderdelen op voorraad waarmee het stuurbekrachtigingssysteem onderhouden en gerepareerd kan worden. (Afbeelding: slang aan de buitenkant gesleten? Controleer klemmen en clips die de slang begeleiden)
De juiste onderdelen voor de stuurbekrachtiging van de auto bij jou op de brug vind je hier, of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.