Een monteur meldt zich met een storing aan de centrale portiervergrendeling van een Volvo V70. De auto is voorzien van een systeem met een elektrisch vergrendelbare achterklep en af en toe gaat bij het bedienen van het systeem het linkerachterportier niet open of op slot. De monteur heeft alle voedingen en massa’s al gecontroleerd en die zijn orde. Ook heeft hij de module linksachter al vervangen, maar dit heeft niet geholpen.
Gegevens voertuig in dit artikel: Volvo V70 2.0 benzine 2008
Klacht opwekken
De monteur heeft ook een paar foutcodes uitgelezen, waaronder B1A9887. Deze verwijst naar een permanente fout op een LIN-bus in het systeem. Daarom adviseert de helpdeskmedewerker van Automotive Techline het LIN-signaal te meten met de scoop. Die controle levert echter geen storing op. Alles ziet er normaal uit en de centrale portiervergrendeling functioneert op dat moment ook naar behoren. De helpdeskmedewerker vraagt vervolgens of de foutcodes nu ook te wissen zijn en of de monteur de eerdere klacht kan opwekken op deze LIN-bus.
Defecte motor?
Het wissen van de foutcodes lukt, behalve die van de LIN-bus. Het lukt de monteur evenmin om de storing actief op te wekken. Omdat de helpdeskmedewerker een defect aan de motor van de centrale portiervergrendeling wil uitsluiten, lijkt het hem raadzaam om deze te meten op aansturing vanuit de regelmodule. Op de Volvo V70 zijn deze twee componenten namelijk gescheiden.
Filmpjes
De volgende dag belt de monteur terug met goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat het slot van het linkerachterportier opnieuw kuren vertoont, maar het goede nieuws is dat de monteur nu wel een goede meting kan uitvoeren. Hiervan maakt hij een paar filmpjes en stuurt deze naar Automotive Techline. De helpdeskmedewerker ziet direct wat er niet goed gaat. De LIN-bus probeert tussen de 12 en 6 volt communicatie te maken, terwijl de LIN-bus normaal tussen 12 en 1 volt zou moeten schakelen.
Doorverbinden
Daarnaast heeft de helpdeskmedewerker op een filmpje vastgesteld dat het linkervoorportier wel een perfect scoopbeeld geeft. Op basis daarvan geeft hij de monteur de tip om een kabel te trekken van linksvoor naar linksachter en te checken hoe de centrale portiervergrendeling hierop reageert. Het blijkt een schot in de roos. Door deze doorverbinding doet ook het linkerachterportier weer braaf mee.
Draadbreuk
De monteur weet genoeg en gaat met deze nieuwe kennis aan de slag. Al snel vindt hij de boosdoener in het linkerachterportier: een LIN-busdraad die vrijwel geheel is onderbroken. Na vervanging van de draad gaat het slot van de Volvo weer kleurig open en dicht.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.