Het leek vooraf toch appeltje-eitje voor de monteur: de koppeling vervangen van een Citroën C1 en rijden maar. Helaas valt dat tegen. De nieuwe koppelingsset is snel gemonteerd, maar de semi-automatische 5-versnellingsbak doet niet meer mee. Het lijkt een inleerprobleem te zijn, maar de monteur krijgt dit met zijn Bosch KTS 570-tester niet voor elkaar. Tijd voor de helpdesk van Automotive Techline.
Juiste koppelingsset?
Als eerste vraagt de helpdeskmedewerker of de monteur de actuator voor het inleren in de servicepositie heeft gezet. De monteur antwoord bevestigend en zegt dat de inleerprocedure gewoon werd gestart en dat de schakel- en koppelingsactuator beide werden bediend. Maar de bak schakelt niet meer. Er worden hierbij geen foutcodes uitgelezen, waarop de helpdeskmedewerker vraagt of de juiste koppelingsset is gemonteerd. Dit wordt in overleg gecheckt en de helpdeskmedewerker beaamt dat dit de juiste koppeling is voor deze auto.
Actuator verplaatsen
Hierop krijgt de monteur de tip om de actuator van de koppeling iets te verplaatsen en vervolgens de inleerprocedure opnieuw te starten. De helpdeskmedewerker geeft dit advies omdat het regelmatig voorkomt dat tijdens het inleren de minimale of maximale slag niet helemaal oké is. Helaas, deze ingreep levert niets op en nog altijd zijn er geen foutcodes. De helpdeskmedewerker vraagt of de monteur tijdens de actuatortest de koppeling wel bedient. Dat werkt allemaal prima, waardoor het vermoeden ontstaat van een fout in de inleerprocedure.
Geen ARD-verbinding
Omdat de monteur niet over een andere tester beschikt dan de Bosch KTS 570, wordt de auto via een collega-bedrijf aangemeld op de ARD (AutoNiveau Remote Diagnostics). Het lukt echter niet om via het internet de gewenste verbinding met de schakelrobot tot stand te brengen. Maar de helpdeskmedewerker weet raad, want deze procedure kan ook handmatig worden uitgevoerd. Hij mailt de monteur een handleiding en licht toe hoe hij te werk moet gaan.
Handigheidje
De koppelingsactuator zit met drie bouten op sleuven gemonteerd. En hier komt de truc: de actuator moet eerst in de servicestand worden gezet. Hierna de bouten oplossen en de actuator tegen de hevel aandrukken en weer vastzetten. Als de hevel zo ver zit dat de actuator niet tegen de hevel aankomt, is niet de juiste koppelingsset gemonteerd. Na het op de juiste wijze monteren van de actuator kan de basisinstelling worden uitgevoerd. De monteur volgt dit advies op en kan kort hierna melden dat de bak weer schakelt.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.