Als je de hele dag door met turbo’s bezig bent, zoals de medewerkers van de helpdesk van Turbo’s Hoet, zijn de meeste turbovraagstukken kinderspel. De antwoorden op de meest gestelde vragen delen zij graag met ons én met jou. Bijvoorbeeld: ‘waarom hebben benzinemotoren geen variabele turbo?’
Regelmatig krijgen de medewerkers van de helpdesk van Turbo’s Hoet de vraag of een bepaald type auto is uitgerust met variabele geometrie of met een conventionele waste-gate. Bij het stellen van een diagnose is het handig om te weten of een turbo variabel is. Betreft het een benzinemotor? Dan kunnen ze kort zijn: dan is het geen variabele turbo. Hoe weten ze dat zo zeker? Dat zit zo…
Temperatuur tot 1050 ⁰C
De uitlaatgastemperatuur van een benzinemotor ligt hoger dan de uitlaatgastemperatuur van een dieselmotor. Bij de ingang van de turbo kan de temperatuur van de uitlaatgassen van een benzinemotor zelfs oplopen tot 1050 ⁰C. Variabele geometrie van standaard materiaal smelt bij deze temperatuur. Om bij een benzinemotor toch te kunnen profiteren van de variabele techniek, maakt men gebruik van de dump-valve en twinscroll. Deze zijn gemaakt van zeer hoogwaardige metaal.
Bij Porsche wél met variabele turbo
Zoals altijd bevestigen uitzonderingen de regel. Een aantal jaar geleden kwam Porsche met de 997 911 turbo. Een benzinemotor mét variabele turbo. De variabele geometrie van deze turbo is van zeer hoogwaardig materiaal gemaakt en dus bestand tegen de hoge temperatuur. Uiteraard hangt er aan dit hoogwaardige materiaal een prijskaartje.
Standaard personenauto’s
Zoals bij veel technische hoogstandjes zal het een kwestie van tijd zijn voordat deze techniek ook beschikbaar komt voor standaard personenauto’s. Porsche werkt er in ieder geval hard aan. Iets meer standaard is namelijk de nieuwe 2016 Porsche Boxster 718 met een 2.0 of een 2.5 turbomotor, ook uitgerust met variabele geometrie. Zien? Veel kijkplezier!
Over Turbo’s Hoet
Turbo’s Hoet is gespecialiseerd in de verkoop van nieuwe én gereviseerde turbo’s en is officieel distributeur van de wereldwijd bekende turbofabrikanten BorgWarner, Holset, Mitsubishi en IHI. Met een voorraad van ruim 24.000 turbo’s en meer dan een miljoen verkochte turbo’s is Turbo’s Hoet een van de grootste turbo specialisten in Europa.
Bron: Turbo’s Hoet
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.