Bij het vervangen van een turbo krijgt de aanvoer van olie naar de turbo extra aandacht. Om goed te functioneren is olie voor een turbo tenslotte een absolute vereiste. Vanzelfsprekend controleer je als monteur de leidingen en aansluitingen, ververs je de olie en plaats je een nieuwe filter.
Vergeet de afvoer niet
De afvoer van de olie krijgt vaak minder aandacht. Toch is deze minstens net zo belangrijk. Als de olie niet goed wordt afgevoerd, blijft deze te lang in de turbo. De gevolgen daarvan variëren, afhankelijk van het type turbo en de bedrijfsomstandigheden.
Gevolgen van falende afvoer
Een belangrijke taak van olie is het koelen van de turbo. Zodra die in de turbo komt, neemt de olie de temperatuur van de turbo mee. Als de olie te lang achterblijft door een slechte afvoer, wordt deze te heet. Dit zorgt voor verkoling. Ook kan de oliedruk door een falende afvoer groter worden dan de druk in het inlaat- of uitlaatsysteem, waardoor de turbo gaat lekken en uiteindelijk defect raakt. Deze gevolgen komen vaak in combinatie voor.
Verstopping of beschadiging
Genoeg over de gevolgen. Laten we de oorzaken voor een falende afvoer eens bekijken. Die liggen meestal voor de hand. Als eerste kan koolvorming of vuil de olieretourleiding vernauwen en voor verstopping zorgen. Ook een beschadiging (een deuk of een knik) kan de olieretourstroom remmen. Toch moeten we soms wat dieper naar de oorzaak graven. Sommige olieretourleidingen hebben een flexibel gedeelte: een rubberen leiding met daaromheen een gevlochten stalen mantel. We hebben al eens meegemaakt dat deze mantel en de leiding los van elkaar waren gekomen. De rubberen leiding knikte dubbel, terwijl de gevlochten mantel in de juiste vorm bleef. Van buitenaf was er dus niets te zien. Toch kon de olie niet goed wegstromen, waardoor lekkage ontstond.
Te hoge carterdruk
Een te hoge carterdruk is een tweede veel voorkomende oorzaak waardoor olie slechter kan wegstromen. De retourleiding van de turbo staat in directe verbinding met het carter. Als de carterdruk te hoog is, werkt dit de olie tegen die uit de turbo moet stromen. Een te hoge carterdruk wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door een versleten motor, problemen met de zuigerveren, maar veel vaker nog een falende carterontluchting. Controleer deze dus altijd als u een turbo vervangt, want ook dat werkt mee aan een goede olieafvoer.
Over Turbo’s Hoet
Turbo’s Hoet is gespecialiseerd in de verkoop van nieuwe én gereviseerde turbo’s en is officieel distributeur van de wereldwijd bekende turbofabrikanten BorgWarner, Holset, Mitsubishi en IHI. Met een voorraad van ruim 24.000 turbo’s en meer dan een miljoen verkochte turbo’s is Turbo’s Hoet een van de grootste turbo specialisten in Europa.
Bron: Turbo’s Hoet
Voorkom dat een nieuwe turbo na montage stuk gaat
Als je een turbo vernieuwd, denk je er niet direct aan om de olietoevoerleiding te controleren. Toch zorgt dit relatief goedkope onderdeel er vaak voor dat een nieuwe turbo niet lang na de montage opnieuw kapot gaat. Wij schreven er al eens een artikel over, dat lees je hier. De juiste turbo en turbo onderdelen bestel je hier of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.