Overspeed betekent dat de turbo te hard heeft gedraaid. Omdat we dat verschijnsel tegenwoordig steeds vaker tegenkomen, is het goed om wat meer te vertellen over de oorzaak van deze schade. Turbo’s worden steeds vaker geproduceerd zonder marges in het materiaal. Kleine afwijkingen in het materiaal zorgen voor een hogere rotatiesnelheid. En als een turbo te hard draait, ontstaat overspeedschade.
Noodloop
Net als in het artikel over de motor die op hol slaat, is het ook in dit geval belangrijk om te beseffen dat overspeedschade niet door een turbo zelf wordt veroorzaakt. Als een turbo namelijk teveel druk levert – bijvoorbeeld door een blokkerende overdrukregeling – dan zal het motormanagementsysteem ingrijpen en de motor in noodloop plaatsen. Dit voorkomt schade aan de turbo.
Geblokkeerd luchtfilter
Wat is dan wel de oorzaak van overspeed? Vaak is het een deels geblokkeerd luchtfilter, bijvoorbeeld door achterstallig onderhoud, een verkeerd geplaatst filter of een imitatiefilter van inferieure kwaliteit. Hierdoor heeft de turbo meer omwentelingen nodig om de gewenste hoeveelheid lucht en druk te leveren. Met als gevolg overspeed van de turbo.
Geen tegendruk
Een andere oorzaak voor overspeed is het losschieten van een turboslang aan de drukzijde. Als de turbo op vol vermogen draait en daarbij 1 bar druk levert, dan wordt de turbo door diezelfde druk ook geremd en op het juiste toerental gehouden. Als de slang losschiet is er geen tegendruk meer, stijgt het toerental van de turbo en loopt de turbo overspeedschade op. Andere oorzaken zijn slechte chiptuning, rijden op grote hoogte of defecte sensoren.
Vervormd aluminium
Nu weet u alles over de oorzaken. Dan nu iets meer over de gevolgen. Meestal is het gevolg dat de turbo zwaar beschadigd raakt. De turbo draait immers op hoge snelheid. U ziet bijvoorbeeld dat er aan de uitlaatkant een vaan van het turbinewiel is afgebroken. Dit is een gevolg van de trillingen die ontstaan bij hogere toerentallen. Daarnaast herkent u overspeed aan het vervormen van het aluminium van het compressorwiel, aan de achterkant van het inlasteken. De structuur hiervan lijkt dan op de schil van een sinaasappel.
Bron: Turbo’s Hoet
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.