Auto’s worden steeds complexer en bezitten steeds meer elektronica. Dit kan ervoor zorgen dat je bij een storing door de bomen het bos niet meer ziet, of dat je door de elektronica compleet op een verkeerd spoor gezet wordt. Zo ook bij de BMW 1-serie in dit artikel, waarbij er geen link tussen de uitgelezen foutcode en daadwerkelijke oorzaak van de storing lijkt te zijn.
Gegevens BMW 1-serie in dit artikel:
Merk: BMW
Type: 1ER REIHE
Motorcode: N43 B16A
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1.599 m3
Brandstof: Benzine
Eerste toelating: 06-02-2009
Foutcode: P121C DME – Nitrogen Oxide Sensor Heating
De klacht van de klant is dat de motor niet op alle vier de cilinders loopt. Als in de werkplaats de motorregeleenheid uitgelezen wordt, komt foutcode P121C DME – Nitrogen Oxide Sensor Heating tevoorschijn. Bovendien geeft de klant aan dat de motor soms slecht en op maar drie van de vier cilinders loopt. Omdat de werkplaats vastloopt in het onderzoek, wordt er contact opgenomen met de Automotive Techline.
Brandstofdruk en injectoren
Op basis van de informatie die het autobedrijf aan de helpdesk doorgeeft, ontstaat het vermoeden dat er een injector lek is. Een manier om dit te controleren is door de brandstofdruk te meten. Hiervoor dient de motor op bedrijfstemperatuur gebracht te worden en daarna uitgezet te worden. Zet vervolgens het contact aan en lees de brandstofdruk uit met een brandstofdruktester. Als de druk stijgt of gelijk blijft is het systeem in orde. Als de druk daalt, spreekt voor zich dat er ergens een lekkage moet zijn.
Om te bepalen of de lekkage inderdaad veroorzaakt wordt door een injector, adviseert de helpdesk om gebruik te maken van een viergastester. Hiervoor moet de auto met een proefrit eerst warm gereden worden. Terug in de werkplaats worden de bougies gedemonteerd. Door nu de sonde van de viergastester in de cilinders te stoppen en de HC-waarde te meten, kun je constateren of en welke injector er lekt.
In het geval van de BMW in dit verhaal kon de monteur door een sissend geluid zelfs horen dat er iets niet in de haak was. Resteert de vraag waarom de diagnoseapparatuur foutcode P121C DME – Nitrogen Oxide Sensor Heating aangeeft. Het antwoord hierop is eenvoudig: de gevoelige sensoren die BMW in deze auto’s heeft toegepast, gaan namelijk wel vaker stuk. Dit had echter hoogstwaarschijnlijk helemaal niets met de klacht te maken en stond als een geval op zichzelf.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.