Op de gok vervangen loopt vaak goed af, maar soms ook niet

Mercedes

Mercedes-Benz C180 Kompressor 2003

Een monteur heeft een Mercedes C180 Kompressor onder handen die ‘gek doet’. Alles wijst erop dat de auto veel te rijk loopt en de monteur heeft al van alles en nog wat aan de auto vervangen, echter zonder resultaat. Om te voorkomen dat hij er nog meer tijd en kosten insteekt, belt hij de Automotive Techline-helpdesk.

Te lage lambdawaarde

Omdat de monteur vermoedde dat een defecte lamdasonde de oorzaak was van het te rijk lopen van de Mercedes, heeft hij beide sondes vervangen. Ook heeft hij een nieuwe luchtmassameter, MAP-sensor en nieuwe carterventilatieslangen gemonteerd, maar de motor blijft veel te rijk lopen. De helpdeskmedewerker vraagt de monteur daarom om een viergasmeting. Bij stationairloop blijkt de lambdawaarde normaal, maar een verhoogd toerental geeft een lambdawaarde van 0,88. Te rijk dus.

Positieve fueltrim

Vervolgens vraagt de helpdeskmedewerker of de monteur ook de fueltrimwaarden heeft gecheckt. Dit was nog niet gebeurd en die waarden blijken positief: 2,3% Short Time Fuel Trim (STFT) en 8,7% Long Time Fuel Trim (LTFT). Er gaat dus duidelijk iets niet goed. De nieuwe lamdasondes meten een te rijk mengsel, maar in plaats dat het motorstuurapparaat het mengsel op basis van dit signaal armer maakt, verrijkt het dit juist. De helpdeskmedewerker vraagt nog of de monteur de adaptiewaarden (LTFT) kan resetten, maar dit lukt niet.

Sluipmoordenaar

Dan gaat bij de helpdeskmedewerker een lampje branden. Hij herkent het onlogisch reageren van het motorstuurapparaat op het te rijke mengsel als een vaker voorkomend probleem. Ook bij motoren uit de PSA Groep komt dit nog weleens voor. Hij vraagt de monteur te controleren of er wellicht olie in een of meerdere stekkers zit. Dit kan namelijk voor heel onduidelijke storingen zorgen. De monteur zoekt en vindt olie in de stekker van de nokkenassensor. Hij krijgt het advies alle stekkerverbindingen te controleren en ook of er oliesporen in de motor-ECU te zien zijn. Het blijkt een schot in de roos. De nokkenasverstellers aan de voorzijde van het motorblok lekken olie, die via de stekkers binnen in de kabelboom weglekt. Als een sluipmoordenaar is de olie zo binnengedrongen in sondes en de ECU, die hierdoor behoorlijk ontregeld is. De ECU wordt gedemonteerd en opgestuurd voor reparatie.

Het blijft gokken

Heeft de monteur het niet goed aangepakt? Ja en nee. Als je dit soort storingen regelmatig tegenkomt in de praktijk, die relatief simpel kunnen worden opgelost met een nieuwe lambdasonde, is de verleiding groot om dit uit te proberen. Zo’n sonde zijn de kosten niet en als het werkt, ben je snel klaar en is de reparatie voor de klant voordelig. Lost het echter niets op, dan moet je alsnog op zoek naar de oorzaak. Om te voorkomen dat je onderdelen nodeloos vervangt, adviseert Automotive Techline altijd uit te gaan van een gemeten diagnose. Wanneer een onderdeel op de gok wordt vervangen, bestaat altijd de kans dat dit het probleem niet oplost.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?