Peugeot 207 met foutcodes, maar geen klachten

foutcodes

De Peugeot 207 benzine uit 2011 staat bij het autobedrijf voor een kleine beurt met APK, de klant heeft verder geen klachten over de auto en er branden ook geen lampjes in het instrumentenpaneel. Niks aan de hand zou je zeggen.

Tot het moment dat de monteur tijdens zijn controle ontdekt dat de stekker van het verwarmingselement van de carterventilatie niet aangesloten is. De monteur doet wat ieder weldenkend mens doet en klikt de stekker weer op het verwarmingselement.

Vanzelfsprekend is dit prima, echter als het geheugen van de regeleenheden uitgelezen wordt doemen er drie foutcodes op:

  • P032B Regeling van de ontkoppel actuator koelvloeistofpomp
  • P0598 Thermostaat regeling kortsluiting met de massa
  • P0947 oliedruk regeling magneetklep kortsluiting met massa

De monteur probeert vervolgens de fouten te wissen, maar dit lukt niet. Hij maakt de stekker weer los en probeert de fouten opnieuw te wissen, maar zonder resultaat, de fouten zijn hardnekkig en blijven permanent aanwezig.

Omdat het de eerste keer is dat de Peugeot bij dit bedrijf voor onderhoud komt, is er geen historie bekend. Er worden nog wat controles uitgevoerd, maar de monteur loopt vast in de diagnose en besluit de hulp van Automotive Techline in te schakelen.

Zekerheid voor alles

Bij de helpdesk is bekend dat de carterventilatie-verwarming van dit type auto nogal eens kapot gaat. Hierop worden het elektrische schema en zekeringen-overzicht van het stuurapparaat van de motor bestudeerd. Het advies naar de monteur is om eerst te controleren of de zekeringen nog in orde zijn.

Aan de hand van de probleemomschrijving heeft de helpdesk echter toch sterk het vermoeden dat er een zekering stuk moet zijn en adviseert om te controleren of er spanning op het component aanwezig is. De monteur doet dit en controleert nogmaals alle zekeringen.

En dit brengt licht in de duisternis. Hoewel alle zekeringen op het oog in orde bleken te zijn, was er toch één kapot. Achteraf blijkt dat de zekering stuk is gegaan door kortsluiting in het verwarmingselement. Omdat de stekker van het verwarmingselement was losgemaakt, wijst de oorzaak van de storing in deze richting.

Het verwarmingselement wordt vervangen, de stekker wordt aangesloten en de auto functioneert weer als vanouds. In plaats van repareren, is er destijds blijkbaar voor gekozen om simpelweg de stekker van het verwarmingselement los te maken en de zekering te vernieuwen.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Ander nieuws?