Vergelijkingstest Brembo- en BMW-remschijven: nek-aan-nekrace

Brembo

Brembo is toonaangevend producent van hightech remsystemen voor de automotive en al jarenlang hofleverancier in de Formule 1. Toch gaven sommige monteurs in de vervangingsmarkt voor BMW-remschijven de voorkeur aan origineel, boven Brembo. Dit vroeg om een vergelijkende test, waarbij nog een derde aftermarket-merk werd toegevoegd.

De test op een dyno-testbank richtte zich op:

  • Maatvoering
  • Materiaalsamenstelling
  • Kwaliteitstest zware belasting
  • Kwaliteitstest thermische slijtage

Brembo testte twee geventileerde voorremschijven van BMW:

Remschijf A‘, BMW-artikelnummer 34 11 686 49 06 / 324 x 30 mm, voor de BMW 5 (E60), BMW 5 Touring (E61), BMW 6 (E63) en BMW 6 Cabrio (E64). Hiernaast werden getest Brembo-remschijf 09.9172.11 en het derde merk ‘remschijf X’.

Remschijf B‘, BMW-artikelnummer 31 11 679 44 29, werd getest tegen Brembo-remschijf 09.C410.13 en ‘remschijf Y’ van het derde merk. Deze remschijf is een composiet remschijf met aluminium hub, welke toegepast wordt op de BMW 5 (F10) en BMW 5 Touring (F11)

Remschijf A – BMW 34 11 686 49 06 versus Brembo 09.9172.11 en remschijf X

1) Maatvoering
Qua maatvoering voldeden alle drie de remschijven aan de BMW-specificaties en ECE-R90-norm. Bij deze test gaat het om afwijkingen in dikte van de remschijf, zijdelingse uitslag tijdens het draaien, afwijkingen in de bevestigingsgaten, de onderlinge gelijkheid in het montageraakvlak en de vlakheid en de ruwheid van het oppervlak waarop de remblokken contact maken.

2) Materiaalsamenstelling
Bij deze test wordt gekeken naar de materiaalsamenstelling, uitgedrukt in percentages. Ook worden de hardheid en treksterkte beoordeeld, uitgedrukt in N/mm². Ook hier scoorden alle drie de remschijven een voldoende. Wel schoot remschijf X tekort in het percentage koper in de legering (volgens ECE-norm) en de hardheid van het materiaal. Snellere slijtage, meer remstof tijdens het remmen en kans op trillingen kunnen hiervan het gevolg zijn. De Brembo-remschijf kwam als vergelijkbaar goed of zelfs beter dan BMW uit de test, bijvoorbeeld met het percentage koper.

NB Bij de zware-belastingtest en thermische-slijtagetest beperken we ons tot de remschijven van BMW en Brembo.

3) Kwaliteitstest zware belasting
Bij de zware-belastingtest conform ECE-R90 werd de Brembo-remschijf opgewarmd tot 100 °C. Hierna werd deze met een gesimuleerde topsnelheid van 250 km/u afgeremd tot 10 km/u. Na afkoeling tot 100 °C, werd deze test herhaald, tot 70 maal of meer. Hierna werd dezelfde test uitgevoerd met de originele BMW-remschijf en de resultaten met elkaar vergeleken. Hieronder de facts & figures van dit testonderdeel.

Bij deze test werden de remschijven beoordeeld op:

  1. Radiale scheurtjes in het remoppervlak van de remschijf, langer dan 2/3 van de breedte van dit oppervlak.
  2. Scheurtjes in het remoppervlak die doorlopen tot de binnen- of buitendiameter van dit oppervlak.
  3. Scheurtjes in het remoppervlak die, waar dan ook in het materiaal, door en door lopen.
  4. Elke constructieve schade of scheurtjes buiten het remoppervlak.

De BMW-remschijf en Brembo-remschijf doorstonden deze test met goed gevolg:

4) Kwaliteitstest thermische slijtage
Ook bij de thermische-slijtagetest conform ECE-R90 werd de Brembo-remschijf opgewarmd tot 100 °C. Hierna werd deze bij een gesimuleerde topsnelheid van 25o afgeremd tot 20 km/u. Na 70 seconden werd opnieuw geremd van 250 tot 20 km/u, nu bij een bedrijfstemperatuur van 300 °C, die hierbij kon oplopen tot 500 à 650 °C.

De schades die bij deze test kunnen optreden, zijn dezelfde als genoemd bij de zware-belastingtest hierboven. Opvallend: de Brembo-remschijf scoorde bij deze test beter dan de originele BMW-remschijf. Hieronder de facts & figures van deze test.

Thermische slijtage na respectievelijk 57 en 59 tests:

Remschijf B – BMW 34 11 679 44 29 versus Brembo 09.C410.13 en remschijf Y

BMW en Brembo doen opnieuw nauwelijks voor elkaar onder
Omdat de onderlinge testresultaten van ‘remschijf B’ vergelijkbaar zijn met die van ‘remschijf A’, volstaan we voor deze tweede testcyclus met een samenvatting.

  1. Ook bij dit type remschijf voldeed de maatvoering van alle drie de testexemplaren aan de BMW-specificaties en ECE-R90-norm.
  2. Hetzelfde geldt voor de materiaalsamenstelling. Het koperpercentage van remschijf Y voldeed nu beter aan de ECE-norm, maar schoot opnieuw tekort qua hardheid. BMW en Brembo ontliepen elkaar opnieuw niet veel, al scoorde Brembo wel weer iets beter in de percentages.
  3. Hetzelfde geldt voor testresultaten van de zware belasting en thermische slijtage.

Zware belasting na 70 tests:

Thermische slijtage na 120 tests:

Conclusie

  • Brembo heeft deze vergelijkingstest met twee originele BMW-remschijven en twee aftermarket-remschijven van een andere leverancier met glans doorstaan. Meer nog dan dat, op het punt van thermische slijtage kwam ‘Brembo-remschijf A’ zelfs beter uit de test naar voren dan de originele BMW-remschijf.
  • De remschijven X en Y werden niet onderworpen aan de zware-belastingtest en thermische-slijtagetest, maar deze remschijven lieten bij de beoordeling van de materiaalsamenstelling een paar steken vallen.
  • Alle drie de merken voldeden op de geteste onderdelen aan de ECE-R90-norm en de BMW-specificaties.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?