De unieke SkyActiv-X motor van Mazda is een 2.0-liter viercilinder benzinemotor met compressieontsteking. Dat betekent dat het brandstofmengsel ontbrandt door de zeer hoge compressie in de verbrandingskamers (net als bij een dieselmotor) en niet alleen met behulp van een vonk door een bougie (zoals bij een conventionele benzinemotor). Wat maakt deze SkyActiv-X zo bijzonder?
Hoge compressieverhouding
De compressieverhouding bedraagt 16,1:1. Dit is een dieselachtige waarde. Hierdoor zijn geen traditionele bougies meer nodig, maar speciaal ontwikkelde bougies van NGK. Om oncontroleerbare compressieontbranding te voorkomen, past Mazda een eigen systeem toe om het brandstof-luchtmengsel te laten ontbranden: Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI).
Door de hoge compressie is bij de koude start slechts een bescheiden bougievonk nodig. Die zorgt voor een kleine explosie rondom de elektrode. Bij traditionele benzinemotoren is de vlam veel groter, waardoor veel energie verloren gaat. De compacte vuurkogel van de SPCCI bougie zorgt ervoor dat de druk in de verbrandingsruimte nog hoger wordt en dat ook de temperatuur verder oploopt. Hierdoor ontbrandt het brandstofmengsel in één keer in een grote explosie. In een gewone benzinemotor gaat dit geleidelijk, waardoor de explosie minder krachtig is.
Het verschil in SkyActiv motoren
Mazda heeft twee types SkyActiv motoren:
- Met cilinder uitschakeling
- Zonder cilinder uitschakeling
Dit verschil ziet u echter niet aan de motor. Elk type motor heeft wel zijn eigen bougie.
Het verschil in de bougies
De beide bougies zien er op het eerste oog identiek uit. Er is echter een duidelijk verschil.
1. ILKAR 7 L11 voor motoren met cilinder uitschakeling
De ILKAR 7 L11 herkent u aan de dunne samendrukbare afdichtring.
Zie onderstaande afbeelding onder de pijl.
2. HF0118110 = ILZKAR 8 N voor voertuigen zonder cilinder uitschakeling.
Alleen via OES bij Mijngrossier beschikbaar.
De HF0118110 herkent u aan een dikke niet-samendrukbare afdichtring.
Zie onderstaande afbeelding onder de pijl.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.