Kia Sportage V6 2005
Een Kia Sportage V6 uit 2005 met 123 duizend kilometer op de teller houdt bij 4.000 toeren in en lijkt op dat moment te smoren. In de werkplaats wordt de diagnoseapparatuur aangesloten en worden onderstaande foutmeldingen geconstateerd:
- P0170 Omzetting katalysator
- P0030 Lambda verwarming sonde 1
- P0036 Lambda verwarming sonde 2
De fouten worden gewist, maar blijven terugkomen. De monteur controleert de 5 Volt voedingskabels van de lambdasensoren en luchtmassameter en besluit deze te herstellen. Tevens constateert de monteur dat de katalysator van de eerste cilinderrij leeg gebrand is en verwijderd deze.
Vervolgens wordt een viergastest uitgevoerd, waaruit blijkt dat het mengsel tijdens stationair draaien te arm is. Als de lambdasensoren getest worden, blijkt één van de twee nauwelijks te werken en de tweede een veel te rijk mengsel aan te geven.
Van arm naar rijk
Als er vervolgens op een hoger toerental getest wordt, is het brandstofmengsel in eerste instantie in orde, om na verloop van tijd enorm rijk te worden. Op het moment dat het brandstofmengsel rijk is, geeft de lambdasonde van de eerste cilinderrij een arm mengsel aan waardoor het vermoeden ontstaat dat er iets niet in orde is met de lambdaregeling. Om er zeker van te zijn dat de LPG-installatie geen problemen veroorzaakt, wordt deze losgekoppeld.
Helaas lossen de werkzaamheden het probleem niet op en wordt besloten de hulp van Automotive Techline in te schakelen. De monteur geeft aan dat de voorste lambdasensoren volgens hem beiden op zich goed lijken te functioneren. Op dat moment is de viergasmeting ook in orde.
Als het toerental van de motor verhoogd wordt, gaan na enige tijd echter alle lambdasensoren richting de 0 Volt. Dit indiceert een arm mengsel, waarop de motorregeleenheid reageert en het mengsel gaat verrijken. Voor de zekerheid worden ook de voedingen en massa’s van de motorregeleenheid gecontroleerd, welke in orde blijken te zijn.
Cilinderdruk-test
Op basis van de gekregen informatie is de technisch helpdesk specialist ervan overtuigd dat er iets met het uitlaatsysteem aan de hand moet zijn. Om dit verder te onderzoeken wordt de motor koud gestart en direct op 4.500 toeren gehouden. De motor blijft in eerste instantie goed op toeren draaien, maar zakt na 40 seconden ineens erg in elkaar. Als vervolgens het gas losgelaten wordt, valt de motor zelfs helemaal stil.
Het vermoeden dat er iets met de uitlaat aan de hand is wordt hierdoor sterker en er wordt besloten de uitlaat van de eerste en tweede cilinderrij los te maken. De test met hoog toerental wordt herhaald en inderdaad, de motor smoort niet meer en valt ook niet meer uit. De uitlaat wordt weer gemonteerd en een aanvullende cilinderdruk-test bewijst inderdaad dat als de uitlaatkleppen opengaan er een grote tegendruk opgebouwd wordt en dat de motor weer smoort. Als de uitlaat weer gemonteerd wordt, is het probleem weer weg.
Het uitlaatsysteem wordt gedemonteerd en gecontroleerd op verstoppingen. Hieruit blijkt inderdaad dat de middelste uitlaatdempers verstopt zijn. De dempers worden vervangen, de Kia wordt weer in z’n originele staat hersteld en rijdt weer als vanouds.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.