Bewust gebogen: de bananenveer

Bij een aantal automodellen zijn gebogen hoofdveren gemonteerd. Waarom kiezen de autofabrikanten voor deze moeilijk te vervangen ‘bananenveren’?

Suplex_bananenveerMenige automonteur heeft wel eens geworsteld met een bananen- of gebogen sideloadveer die gemonteerd moest worden op een MacPherson-veerpoot. Het kost soms bloed, zweet en tranen. (De) Montage is niet alleen moeilijk, maar vraagt ook opperste concentratie omdat (de)montage soms zelfs gevaarlijk is. Waarom kiezen de autofabrikanten dan toch voor dit veertype? Meer dan 80 procent van alle nieuwe auto’s beschikt over MacPhersonveerpoten. Dat is onder meer te danken aan de ontwikkeling van bananenveren.

Minder slijtage

Een gebogen hoofdveer vervult drie belangrijke functies: het opvangen van opwaartse en neerwaartse bewegingen, stuureffecten en zijwaartse bewegingen. Dit vermindert niet alleen de slijtage van onderdelen, maar levert ook een aanzienlijke verbetering van de rijeigenschappen op. Schokkende bewegingen van de schokdemper worden bijvoorbeeld onmiddellijk geëlimineerd. Dankzij het gebruik van gebruik van gebogen hoofdveren is de levensduur van schokdempers aanzienlijk verlengd.

Wrijvingskrachten

MacPherson-veerpoten met rechte hoofdveren produceren aanzienlijke laterale krachten op de zuigerstang van de schokdemper. Dit kan leiden tot extra wrijving tijdens de compressieslag en tot extra slijtage van de zuigerstang en de keerringen. Deze wrijvingskrachten kunnen verminderd worden als de conventionele hoofdveer in een andere hoek geplaatst wordt. Hiervoor is bij de moderne chassis’ echter geen ruimte. Bovendien zouden de hoofdveren en hoofdveerschotels zwaar en groot moeten zijn, waardoor het onafgeveerde gewicht zou toenemen. De oplossing is dus gebogen veren die zowel opwaartse als zijwaartse krachten uitstekend kunnen controleren.

Varkensstaartje

De gebogen sideloadveren danken hun bijnaam bananenveren aan het S- of C-vormige uiterlijk. Belast lijkt een gemonteerde gebogen hoofdveer een bijna cilindrische, rechte vorm te hebben, net zoals een conventionele, rechte hoofdveer. Het grote voordeel van de gebogen hoofdveren is dat deze eenmaal belast de veerkracht via een hoek doorgeven. Dit vermindert de laterale krachten op de zuigerstang van de demper en daarmee de interne frictie in de schokdemper. Daarnaast beschikt een gebogen hoofdveer over varkensstaartvormige uiteinden waardoor kleine en dus veel lichtere veerschotels nodig zijn. Een MacPherson-veerpoot met gebogen hoofdveer is doorgaans 2 kg lichter dan een conventionele veerpoot. Bovendien biedt montage van gebogen hoofdveren autofabrikanten de mogelijkheid om meer en vooral zwaardere motortypen aan te bieden.

Montage

Net zoals conventionele hoofdveren zijn ook gebogen hoofdveren onderhevig aan slijtage. Bij de (de) montage is echter voorzichtigheid geboden. De uiteinden van de meeste gebogen hoofdveren verschillen in diameter en hebben verschillende schuine hoeken. Een correcte montage is daarom van groot belang om de juiste veerkarakteristieken te handhaven. Om letselschade bij montage te voorkomen en een flinke tijdsbesparing te realiseren, zouden Quick Struts (de voorgemonteerde alles-inéén combinatie van schokdemper, hoofdveer, montagekits en veerpootlagerring) een ideale oplossing zijn. Dit gegeven wordt door de schokdemper- en verenfabrikanten onderkend.