Aandacht voor het multi-V-riemsysteem

Uit de praktijk blijkt dat motorschades steeds vaker het gevolg zijn van een gesprongen multi-V-riem. Een extra reden om het hele multi-V-systeem goed te controleren.

SKF_multi-V-riemsysteemDe multi-V-riem vormt het hart van het multi-V-systeem. De riem moet zware krachten en belastingen kunnen weerstaan. Vooral bij het groeiende aantal start/stopsystemen. Een multi-V-riem moet niet alleen in goede staat zijn, hij moet ook op de juiste spanning staan, zodat hij niet slipt of klappert. Controle van de spanrol is daarom eveneens zeer belangrijk. Om motortrillingen te verminderen wordt door de fabrikanten steeds meer gebruik gemaakt van dynamovrijloopwielen en krukasdempers. Dit zijn onderdelen die zeer gevoelig zijn voor slijtage. Wanneer Ă©Ă©n van deze delen defect is, wordt de multi-V-riem extra belast en kan hij stuk springen. Als de riem vervolgens in het distributiesysteem terecht komt, zijn de schade en daaraan verboden kosten niet te overzien.

Ook bij start/stopsystemen

Een regelmatige inspectie van het multi-V-systeem (riem, poelies en rollen) is om meerdere redenen noodzakelijk. Veel componenten zijn afhankelijk van een goed functionerend multi-V-systeem. Het systeem heeft immers meerdere functies, zoals aandrijving van de airco, de stuurpomp en de dynamo. Bovendien is het systeem het kloppende hart van de populaire start/stop-systemen. Starten en stoppen gaan onvermijdelijk samen met een schokbelasting op de riem. Deze heeft dus extra te lijden bij automatische start-stopsystemen. Bij veel recente automodellen komt daar ook nog een generatorregeling bij om energie te winnen uit het afremmen. Dit betekent extra zware generatorIast bij het afremmen, een last die eveneens via de multi-V-riem loopt.

Wat moet bij een inspectie van het multi-V-systeem gecontroleerd worden?

  • De riem
  • De span- en looprollen
  • De krukasdempers
  • Het dynamovrijloopwiel
  • Het aandrijfwiel van de airco
  • De werking van de stuurpomp

Weetjes en tips

Ook spanrollen zijn aan slijtage onderhevig. De veer verliest zijn veerkracht, waardoor de riem gaat slippen of van de rol a oopt.
Bespaar bij een vervanging niet op loop- en een spanrollen. Een defecte loop- of spanrol is een belangrijke oorzaak dat multi-V-riem stuk gaan.

  • Een gesprongen multi-V-riem kan in de distributie terechtkomen met ernstige schade aan de motor tot gevolg. Deze kosten vallen vele malen hoger uit dan een vervanging van alle onderdelen van het multi-V-systeem.
  • Controleer ook altijd het dynamovrijloopwiel. Een defect dynamovrijloopwiel heeft direct e ect op de loop- en spanrollen en de multi-V-riem. De riem kan stuk springen met ernstige gevolgen voor zowel het distributie- als het multi-V-systeem.
  • Check ook altijd de trillingsdemper van het systeem. Deze is cruciaal voor een goede werking van het systeem.
  • Let op de juiste riemlengte. Een tĂ© lange of tĂ© korte riem heeft rechtstreeks invloed op de werking van de spanrol.
  • Bij een vervanging van de distributie dient in de meeste gevallen eerst de multi-V-riem gedemonteerd te worden. Vervang in dit geval meteen ook alle onderdelen van het multi-V-systeem. Zo bespaar je de klant op  termijn nog hogere kosten.
  • Let vooral op bij start/stopsystemen. De riem en loop- en spanrollen worden hier zwaarder belast dan bij conventionele motoren. Vervang hier dus ook tegelijk alle onderdelen van het systeem. De klant zit immers niet  te wachten op een defect als hij weg wil rijden bij een verkeerslicht.