Steeds meer autofabrikanten maken gebruik van zogenaamde kant-en-klaar remschijven. Deze remschijven met geïntegreerde naaf, wiellagers en ABS-ring garanderen een eenvoudige, nauwkeurige en snelle montage. Bij een vervanging is het verstandig om ook voor deze voorgemonteerde, geïntegreerde sets te kiezen.
Bij een groot aantal automodellen zijn remschijven met een geïntegreerde naaf en wiellagers gemonteerd. Deze speciale remschijvensets zijn vooral bij modellen van Renault, Peugeot en Citroën te vinden. Maar ook bijvoorbeeld bij bedrijfswagens zoals de Opel Vivaro en Renault Trafic. Bij een vervanging van de remschijven van deze automodellen is raadzaam om opnieuw kant-en-klare remschijven met geïntegreerde wiellagers te monteren.
Eén unit
Het zelf samenvoegen van losse componenten (schijf en wiellagers) tot één unit levert vaak problemen op met passing, uitlijning en speling. Bij montage van de remschijf met losse componenten is het haast onmogelijk om beschadiging van de lagers te voorkomen. Het advies luidt daarom om speciaal samengestelde kits te gebruiken. Deze bevatten niet alleen de geïntegreerde schijven met voorgemonteerde wiellagers, maar ook alle nodige montageaccessoires, zoals bouten en een naafdop. Bepaalde sets beschikken ook over een ABS-ring of ASB-sensor, die geïntegreerd is in het wiellager. Dat deze sensoren goed functioneren is van groot belang. Deze innovatieve ASB-technologie meet de rotatie en snelheid van het wiel en speelt deze gegevens door om de prestaties van ASR- en ESP-systemen te verbeteren.
Snel en nauwkeurig
Remschijven met geïntegreerde wiellagers bieden belangrijke voordelen. In het algemeen maken zij de montage eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger. Omdat de geïntegreerde set voorgemonteerd is, levert montage hiervan een aanzienlijke tijdsbesparing op. Verder garandeert de voormontage een perfecte passing. Dit vereenvoudigt de montage en voorkomt later klachten over trillen en lawaai veroorzaakt door de remmen. Bovendien wordt falen van het ABS-systeem voorkomen, omdat de ABS-ring (mechanisch of magnetisch) al geplaatst is.
Speling en uitlijning
Meer technisch bekeken verminderen de voorgemonteerde sets het risico op een ongelijke verdeling van de belasting veroorzaakt door een verkeerde speling. De gerenommeerde leveranciers van deze sets garanderen een optimale passing van het lager en de remschijf met als resultaat een optimale speling die de levensduur van het lager verlengt. Bij een niet voorgemonteerde combinatieset is de kans op een verkeerde uitlijning bij montage zeer reëel. Een buitenring die verkeerd uitgelijnd is, kan het lager immers ernstig beschadigen. Verder kan een verkeerde positionering van de afdichting als gevolg van een verkeerde montage van het lager schade veroorzaken door lekkage van het vet. Ook kan te veel spanning tijdens de montage resulteren in interne beschadiging van het lager.
|
Montagetips Hoewel de montage van remschijven met geïntegreerde wiellagers eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger is, blijft een zorgvuldige montage nodig. Dit is onder meer van belang omdat de remschijven massief zijn. Bij een verkeerde montage kunnen de remschijven te warm worden, doordat de warmte minder wordt afgevoerd. Het gevolg is dat de lagers veel geluid gaan produceren en op termijn zelfs vastlopen. Monteer daarom altijd behoedzaam en zorgvuldig. • Schuif de remschijf met geïntegreerd wiellager met de hand (lichte druk) op de |