Mijngrossier.nl levert nagenoeg alle delen van start-stopsystemen: startmotoren en dynamo’s, speciale accu’s, sensoren en de enig juiste Micro-V riemen.
In hoog tempo krijgen auto’s van groot tot klein een automatisch start-stopsysteem aangemeten, waarmee aanzienlijk veel brandstof wordt bespaard. Steeds meer van deze auto’s komen bij het autobedrijf op de brug. In eerste instantie om de Micro-V riem te vervangen. In de nieuwe generatie 1.4 en 1.6 liter dieselmotoren van PSA Peugeot Citroën zijn in eerste montage de EMD Gates Micro-V riem en spanrollen van Gates gemonteerd. Mijngrossier.nl biedt deze speciale riemen en spanrollen nu ook ter vervanging aan.
Twee systemen
Er zijn twee verschillende start-stopsystemen op de markt: het Bosch-systeem en het EMD-systeem van Valeo en Gates. Het EMD-systeem (Electro Mechanical Drive) verenigt de functies van dynamo en starter in één enkel systeem. Het systeem bestaat grofweg uit drie onderdelen: een starter-dynamo, een converter (of PCU) en een elektriciteitskabel. De starter-dynamo zorgt voor een onmiddellijke en geruisloze start dankzij de EMD Micro-V riem die permanent met de krukas is verbonden.
Veel minder CO2
Het nieuwe EMD-start/stop-systeem is onder meer in de 1.4 en 1.6 liter e-HDI-dieselmodellen van Peugeot en Citroën te vinden. Riemen en spanrollenfabrikant Gates levert voor deze motoren, die in het najaar van 2010 op de markt zijn gekomen, spanrollen en een speciale EMD Micro-V riem. Het speciale start/stop-systeem zorgt in 400 milliseconden voor een extreem stille herstart, die door de bestuurder nauwelijks wordt opgemerkt.
Dankzij de door Valeo ontwikkelde starter-dynamo en de EMD Gates Micro-V riem van Gates stoot de dieselmotor gemiddeld 5 gram per kilometer minder CO2 uit. In druk stadsverkeer wordt de CO2-uitstoot zelfs tot 15 procent verminderd.
600.000 herstarts
De speciale EMD Gates Micro-V riem voor hoog koppel is speciaal ontwikkeld om de prestaties te leveren die nodig zijn in een motorstartfunctie. De riem staat garant voor minimaal 600.000 herstarts en een vervangingsinterval van 240.000 km. Dankzij een verbetering van het hechtingssysteem en de ontwikkeling van een nieuwe EPDM-rubberformule en trekkoorden uit aramide, is het belastingsvermogen van de riem verhoogd om te voldoen aan de hoge startvereisten van de motor. Gates heeft ook twee speciale spanners voor dit start/stop-systeem ontwikkeld. De spanrollen leveren een laag riemspanningsniveau om voor een hoog rendement en een minimum aan wrijvingsverliezen in het riemaandrijfsysteem te zorgen. Het resultaat is een onmiddellijke, geruisloze en trillingsvrije herstart, die twee keer zo snel is als de eigenlijke start met een sleutel.
In 2004 werd het eerste Europese riemaangedreven start/stop-systeem van benzinemotoren al voorzien van een Gates Micro-V riemen en- spanrollen. De Citroën C3 was het eerste automodel dat voorzien werd van Gates’ EMD-start/stop-technologie. Het systeem leverde een brandstofbesparing van 6 tot 10 procent. In stadsverkeer was zelfs een brandstofbesparing tot 20 procent mogelijk.
Let op:
Monteer alleen deze speciaal door Gates ontwikkelde EMD Micro-V riemen. Montage van standaard Micro-V riemen kan leiden tot een kortere levensduur en ernstige schade veroorzaken!
Beschikbare referenties:
6PK1029EMD: Citroen
6PK1986EMD: Mercedes
6PK1020EMD: Citroen – Peugeot