In het afgelopen jaar heeft het magazine Engine Technology International de nieuwe 1.0 liter Ecoboost van Ford gekozen tot “Engine of the Year 2012”, “Best New Engine” en “Best Engine Under 1.0 litre”. Voor deze motor vertrouwt de fabrikant op bougies van NGK.
Op de middellange termijn is het de bedoeling dat de 1.0 Ecoboost met turbo en directe inspuiting de vrijaanzuigende 1.6 liter viercilinder vervangt: met 92 kW (125 pk) levert de driecilinder vergelijkbare prestaties en een hoger koppel van 170 Nm bij 1.400 omw/min. Tegelijkertijd is het brandstofverbruik gereduceerd tot 5,1 liter en de 74 kW (100 pk) versie neemt zelfs genoegen met 4,8 liter.
Voor beide uitvoeringen van de motor is NGK, de toonaangevende fabrikant van bougies, de exclusieve OEtoeleverancier. NGK heeft voor de Ecoboost turbomotoren de SILZNAR8C7H ontwikkeld. Deze dubbeledelmetalen bougie heeft een lange, slanke schroefdraad en een 14 mm zeskant. Hij is voorzien van een middenelektrode met een edelmetalen iridium tip, die een diameter heeft van slechts 0,6 mm maar uiterst taai is. De middenelektrode is vervaardigd volgens het unieke tweetraps-design van NGK: hij is iets getrapt op de overgang tussen isolatorneus en middenelektrode. Door deze maatregel ontstaat een tussenspleet, waarin door het zogenaamde corona-effect de koolafzettingen worden verbrand. Het resultaat is dat de tussenspleet altijd roetvrij is, waardoor de koude start verbetert.
Waar de slanke iridium tip zorgt voor een optimale toegankelijkheid van de bougie voor het mengsel, gaat de massa-elektrode in SPE-design (Square Platinum) nog een stap verder. Deze elektrode heeft een tapse vorm en is voorzien van een platina blok dat nagenoeg onverslijtbaar is. Dit design verbetert de toegankelijkheid voor het mengsel en de verspreiding van het vlamfront na de ontsteking. De isolator van de bougie is eveneens uniek: het is de eerste isolator die vervaardigd is uit een nieuw keramisch materiaal met een buitengewone diëlektrische sterkte. Dankzij dit nieuwe materiaal wordt op effectieve wijze voorkomen dat de dunwandige isolator defect raakt, zelfs bij de extreme ontstekingsspanningen die Ford toepast op de 1.0 liter Ecoboost.