Een optimaal functionerende airco? De aircoregeleenheid regelt het. Mijngrossier.nl levert voor nagenoeg elk automodel met een geregeld aircosysteem ter vervanging een aircoregeleenheid van topkwaliteit.
De elektronica in auto’s functioneert alleen als de sensoren – de elektronische zintuigen van de microcomputer – optimaal werken. Deze ‘voelers’ zetten fysische grootheden zoals temperatuur, toerental, hoekverdraaiïng en druk om in elektrische signalen die aan de regeleenheid gemeld worden. Via deze centrale microcomputer regeleenheid (ECU) worden door middel van geprogrammeerde mathematisch formules en kenvelden de bedienbare componenten aangestuurd. De groei van het aantal sensoren in auto’s betekent automatisch ook een toename van het aantal sensorstoringen. Dankzij de moderne diagnoseapparatuur is een storing aan een defecte sensor snel gevonden.
Interieurtemperatuur
Sensoren worden grofweg op drie terreinen ingezet: veiligheid (bijvoorbeeld ESP, ABS en airbag); aandrijving (bijvoorbeeld lambdasonde, nokkenaspositiesensor en klopsensor); en comfort (bijvoorbeeld regensensor, airbagsensor, airconditioningsensor en afstandsbediening voor de deurvergrendeling). Een goed voorbeeld van een zogenaamde ‘comfortsensor’ is de aircoregeleenheid. Dit is een relatief kleine, maar zeer belangrijke ECU. De aircoregeleenheid stuurt de ventilatiekleppen en blowersnelheid aan bij een elektronisch geregelde verwarming/airco. Via een pulssignaal wordt de luchttoevoer traploos geregeld. De ECU verandert de ventilatorsnelheid automatisch naar gelang de interieurtemperatuur afwijkt van de ingestelde temperatuur. Als het temperatuurverschil groot is, gaat de ventilatorsnelheid omhoog. Wanneer het verschil klein is, gaat de circulatiesnelheid omlaag.
De aircoregeleenheid regelt geheel variabel en dus traploos de blowersnelheid. Dat is niet alleen in de winter van belang, wanneer koude en vochtige lucht beslagen ruiten veroorzaakt. Het is bewezen dat een goed functionerend aircosysteem in de zomermaanden naast meer comfort ook een belangrijke veiligheidscomponent bevat. Een constante koele binnentemperatuur bevordert immers de concentratie en het reactievermogen van de bestuurder.
Wanneer de aircoregeleenheid defect is, functioneert het ventilatiesysteem slechts ten dele of helemaal niet meer. Vaak blijft bij een defecte ECU het ventilatiesysteem op een bepaalde stand staan en kan niet meer geregeld worden.