Unieke garantieprocedure van SKF

Het is in ieders belang om het risico op garantiegevallen en de daaraan verbonden kosten zo laag mogelijk te houden. SKF ontwikkelde hiervoor een unieke garantieprocedure.

Voor de montage van distributie- en Multi-Vsystemen zijn vaak ingewikkelde procedures noodzakelijk. De beoordeling welke onderdelen vervangen moeten worden is dan ook niet eenvoudig. In de meeste gevallen luidt het advies: ā€˜vervang alle onderdelen in de distributie en Multi-Vā€™. Het is verstandig daarbij de voorgeschreven montage-instructies te volgen en de juiste gereedschappen te gebruiken, zoals blokkeersets en momentsleutels. Door koppeling op ā€œmijngrossier.nlā€ kan de klant voortaan per autotype en subgroep zien welk speciaal gereedschap noodzakelijk is.

skf_garantie2Hoewel schijnbaar alle procedures en adviezen goed gevolgd zijn, ontstaan er soms toch nog motorschades. In dat geval is het noodzakelijk een goede controle en inspectie uit te voeren om vast te stellen waardoor deze schade is op getreden. SKF heeft hiervoor een unieke procedure ontwikkeld, om op locatie bij het autobedrijf vast te stellen wat er is misgelopen.

skf_garantie3skf_garantie

Stappenplan

Om dit systeem vlot te laten verlopen zijn een aantal stappen noodzakelijk:

  1. Vaststelling van de schade door de garage. Na de vaststelling van de schade wordt door de garage een melding gemaakt bij de grossier. In geen geval mag een reparatie uitgevoerd worden.
  2. De grossier geeft de schade door aan de contactpersoon bij de onderdelenimporteur door middel van een garantieformulier. Het garantieformulier wordt ingevuld met alle relevante gegevens omtrent onder meer de motor, de onderdelen, etc.
  3. Garantieformulier wordt gelijktijdig verstuurd naar SKF. Vervolgens neemt SKF onmiddellijk contact op met de grossier.
  4. SKF bezoekt de garage, samen met een vertegenwoordiger van de grossier, en probeert samen met de monteur de oorzaak van het defect te achterhalen.
  5. Van deze inspectie wordt steeds een rapport opgesteld dat binnen een aantal dagen de definitieve oorzaak van de schade beschrijft. Deze werkwijze draagt ertoe bij dat discussies over de oorzaken van motorschades worden vermeden.

 

Ā 

Montage advies

Met het gegeven dat SKF uitsluitend originele kwaliteitsonderdelen levert, kunnen volgende oorzaken aan de basis van de opgelopen schade liggen.

  • Het niet vervangen van een Multi-V-set.
  • De Multi-V-riem die terechtkomt in de distributie.
  • Afgebroken bouten door het niet naleven van de voorgeschreven aanhaalmomenten.
  • De voorgeschreven aanhaalmomenten.
  • Verkeerde afstelling van de spanrol met als gevolg dat de aanwijzer tegen de eindaanslag hamert.
  • Besparing op de kosten van een reparatie waardoor extra kosten door de klant op de garage worden verhaald.
  • Ook wordt vaak fouten vastgesteld bij de montage van distributie- of Multi-V-systemen.
  • Niemand is gediend bij een kapot gelopen motor. Een correcte montage van alle onderdelen is daarom de beste remedie om discussies te voorkomen.

skf_garantie4

Ā