Bij het controleren van (hulp)veren is eigenlijk maar één ding belangrijk en dat is heel goed opletten. Vooral schroefveren breken namelijk vaak op moeilijk te controleren plaatsen, bijvoorbeeld boven in de veerschotel.
Ook zit er vaak een stuk kunststof om het uiteinde van de veer, waardoor de breuk lastig te constateren is. Het uithangen van de as is daarom bijna altijd noodzakelijk om de schroefveer goed te kunnen controleren.
Minder scherp
Natuurlijk kan je proberen te onthouden bij welke typen auto’s de schroefveren met enige regelmaat breken. Uit ervaring weet je ook vaak om welke typen het gaat. Toch is het in veel gevallen beter om te proberen niet alles te onthouden. Meestal is het ‘timmermansoog’ dan namelijk minder scherp dan bij andere, voor dat aspect minder gevoelige autotypen. Soms breekt de laatste winding of een deel van de laatste winding van de schroefveer af. Als het afgebroken deel nog aanwezig is, is dat vaak vrij eenvoudig te zien. Soms is het afgebroken deel echter verdwenen. Wanneer op het nog aanwezige deel een breukvlak te zien is (voelen), moet de veer toch afgekeurd worden.
Handige tip: Veren breken zelden in het midden, vaak vindt de breuk plaats bij de laatste windingen. Gebruik een goede looplamp en ga met de vinger over het uiteinde van de veer heen. Voelt dit scherp aan, dan is breuk mogelijk.
Kies voor kwaliteit
Is een veer aan vervanging toe? Kies dan voor de topkwaliteit van Suplex. Deze veren voldoen aan de specificaties voor eerste montage. Hiermee wordt gegarandeerd dat Suplex-veren met hun vaak gecompliceerde vormen volgens strenge eisen worden geproduceerd. Bijvoorbeeld door het gebruik van hooggelegeerde staalsoorten en bijzondere productiemethoden, zoals aparte kogelstraalmethoden, die de oppervlaktehardheid van de veer verhogen. Verder zijn alle Suplex-veren gepoedercoat, wat roestvorming tegengaat en een goede bescherming biedt tegen zand, water, zout en steenslag.