Het is een bekend probleem waar menig monteur al eens mee geconfronteerd is: trillende remmen van een BMW 5-serie E39 en E60/61. Uit de praktijk blijkt dit een vervelende klacht, omdat deze namelijk vele oorzaken kan hebben en de klant soms op onnodige kosten jaagt.
De oplossing voor dit probleem ligt niet direct voor de hand. Als eerste denk je natuurlijk aan de remschijven, die versleten of krom zijn. Een vervanging van de voorste remschijven biedt echter niet altijd direct verlichting en blijkt geen definitieve oplossing. In veel gevallen komt de klant snel namelijk weer terug in de werkplaats met dezelfde klacht: trillende remmen. Opnieuw dan maar nieuwe schijven en blokken monteren?
Een goede tip is om behalve de remschijven ook de wielophanging nader te inspecteren. In de praktijk blijkt namelijk dat versleten draagarmrubbers een belangrijke oorzaak zijn van trillende remmen bij de BMW 5-serie E39 en E60/61. Er is bij de rubbers dikwijls sprake van scheurvorming door veroudering. Bovendien wordt de levensduur van de draagarmrubbers flink verkort door het veelvuldig rijden over verkeersdrempels.
Een belangrijke reden dat de draagarmrubbers tijdens een inspectie over het hoofd gezien worden, is dat de ‘verdachte’ rubbers verborgen zitten achter een kunststof afdekplaat. Hierdoor worden zij aan het zicht onttrokken en springen zij niet direct in het oog.
In het autotechnische programma AutoTools wordt hiervoor nu een praktische oplossing geboden. Door middel van duidelijke afbeeldingen wordt de monteur in een oogopslag duidelijk welke draagarmrubbers van de BMW E39 en E60/61 nu precies gecontroleerd moeten worden om daarna eventueel te vervangen. Dankzij de hulp van een simpele technische tekening kan zo een belangrijke oorzaak van een bekende klacht eenvoudig opgespoord worden. Hiermee wordt het onnodig vervangen van onderdelen voorkomen en de klant niet op extra kosten gejaagd. Een uitstekende service voor een tevreden klant.