De populaire 2.5 en 3.0 liter benzinemotoren van BMW met motorcodes N51, N52, N53 en N54 zijn voorzien van een elektrische waterpomp (art. 7.02851.20.8). De keuze van BMW hiervoor is ingegeven door lagere emissies. Een traditionele waterpomp is immers uitgelegd op warm weer en file.
Onder alle andere omstandigheden levert hij meer opbrengst dan nodig. Bij normale snelwegsnelheid heb je maar een minimale koelvloeistofstroming nodig. Zo kan het gebeuren dat een mechanische waterpomp op een zescilinder BMW een kilowatt aan vermogen opslurpt, terwijl een elektrische pomp genoegen neemt met 200 watt. Dat scheelt al gauw 3 procent in brandstofverbruik. Verder laat een elektrische waterpomp de motor sneller opwarmen en houdt deze ook binnen een nauwer temperatuurbereik. Ook is de kans op lekken kleiner. Een mechanische aandrijving vereist bovendien een as naar buiten. De afdichting daarvan moet je smeren met koelvloeistof. Bij een elektrische pomp dicht je naar binnen toe af.
Dat BMW gebruik maakt van een elektrische waterpomp lijkt dus volstrekt logisch. De vervanging van zo’n pomp of andere werkzaamheden aan het koelsysteem zoals het vervangen van de radiateur, kachelradiateur, koelvloeistofslangen, cilinderkoppakking of thermostaat vraagt echter extra attentie van de monteur. Met name bij het ontluchten van het koelsysteem. Bij motoren waarbij de waterpomp wordt aangedreven door een multiriem is het ontluchten van het koelsysteem relatief simpel: de motor wordt gestart en de kachel op de warmste stand gezet. De waterpomp draait nu, doordat de motor loopt. Bij een elektrische waterpomp ligt dat iets ingewikkelder: de pomp wordt immers elektrisch aangedreven door een elektromotor. Het stuurapparaat van de motor bepaalt hier wanneer de waterpomp wordt ingeschakeld. In het autotechnische programma Autotools staat de juiste procedure om het systeem te ontluchten en de elektrische waterpomp te laten draaien, uitvoerig beschreven. Er staat exact en stap-voor-stap omschreven wat je moet doen wanneer je het koelsysteem (bij)vult en welke stappen je moet nemen om het koelsysteem van deze BMW’s op de juiste manier te ontluchten. Dit scheelt een hoop werk en vervelende, tijdrovende foutmeldingen.