De belangrijkste tips, test en herstelinformatie over de schijfrem met een checklist: 20 veiligheidspunten.
De volgende beschrijvingen zijn bewust algemeen gehouden en gelden niet voor alle voertuigen en schijfremdesigns.
Download hier de Checklist remmen, 20 veiligheidspunten [pdf]
Belangrijk!
Na voltooiing van de herstelling moeten de laatste assemblagetaken en controles nog worden uitgevoerd, bv. efficiëntietests en proefrit.
1. Voorbereidende maatregelen
- Voer een efficiëntietest uit op de remtester.
- Voer een proefrit uit als de klacht van de klant dat vereist.
- Controleer de wiellagers, wielophanging, steun- en geleidekoppelingen, assen, ophanging, stuurinrichting, banden en velgen.
- Schade aan het chassis kan een negatieve impact hebben op de remrespons.
- Controles volgens de checklist remmen.
2. Demontage
- Verwijder ruwe vervuiling voor de demontage.
- Demonteer het remzadel en de remblokken.
3. Demontage
- Hang het remzadel zo dat de remslang niet wordt uitgerekt.
4. Controle van remschijf (slijtageafmeting)
- Bevestig de remschijf met afstandsmoffen en wielbouten.
- Bepaal de slijtageafmetingen van de remschijf met meter.
5. Controle van remschijf (zijdelingse vlucht)
- Resettoestel klemzuiger aan veerpoot.
- Monteer de magnetische basis (verkrijgbaar in de handel) op de voetplaat van het resettoestel voor de zuiger.
Plaats de meter in de magnetische basis. - Regel de magnetische basis bij zodat de pen van de meter contact maakt op ongeveer 10 tot 15 mm van de buitenrand op het wrijvingsoppervlak en lichtjes is aangetrokken.
- Draai de remschijf voorzichtig en meet de zijdelingse vlucht.
6. Controle van remschijf (zijdelingse vlucht)
- Bij geventileerde schijfremmen voert u deze meting ook aan de binnenzijde van de remschijf uit.
7. Controle van remschijf (dikteverschil)
- Gebruik een buitenmicrometer om de dikte van de remschijf te bepalen op ten minste acht punten en noteer de gemeten waarden.
- Het verschil tussen de hoogste en laagste gemeten waarde is het dikteverschil.
Belangrijk!
We raden aan dat u dit meet na de assemblage van een nieuwe remschijf
8. Controle van naburige onderdelen
- Onderdelen zoals de remankerplaat moeten gedemonteerd, gereinigd en gecontroleerd worden.
- Controleer ook naburige onderdelen zoals remslangen.
9. De wielnaaf voorbereiden
- Voor de installatie van de nieuwe remschijf moet de eindkant van de wielnaaf gereinigd en gecontroleerd worden.
- Reinig de eindkant van de wielnaaf met een speciale polijstborstel.
Belangrijk!
Geen materiaalverwijderende bewerking.
10. Wielnaaf controleren (schommeling)
- Resettoestel klemzuiger aan veerpoot.
- Monteer de magnetische basis (verkrijgbaar in de handel) op de voetplaat van het resettoestel voor de zuiger.
- Plaats de meter in de magnetische basis.
- Regel de magnetische basis bij zodat de pen van de meter contact maakt op ongeveer 2 tot 4 mm van de buitenrand op de eindkant en lichtjes is aangetrokken.
- De pen mag niet in de boringen met schroefdraad voor de wielbouten komen.
- Draai de wielnaaf voorzichtig en meet de schommeling.
11. Assemblage van een nieuwe remschijf
- Gebruik geen smeermiddelen of vernis op de gereinigde, heldere metalen eindkant van de wielnaaf.
- Bevestig de nieuwe remschijf en zet ze vast met afstandsmoffen en wielbouten.
- Meet de laterale vlucht, een gedecentreerde installatie van de schijfrem kan nodig zijn.
Belangrijk!
Bij geventileerde schijfremmen meet u de zijdelingse vlucht ook aan de binnenzijde van de remschijf.
12. Assemblage van de remankerplaat
- Smeer voor de assemblage van de remankerplaat de remblokgeleiders en (naargelang het ontwerp van het remzadel) de remzadelgeleiders met Bosch Superfit.
- Installeer de schroeven van de remankerplaat met schroefvergrendelend mengsel en trek aan (specifiek koppel)
Belangrijk!
- Gebruik nooit smeermiddelen met koper.
- Op bepaalde voertuigen moeten nieuwe schroeven worden gebruikt.
- Oude schroeven moeten worden schoongemaakt voor ze opnieuw gebruikt worden.
13. Zuiger resetten (remzadel zonder vergrendelingsmechanisme)
- Reset de zuiger van het remzadel volledig zonder het vergrendelinsmechanisme met behulp van het resettoestel voor de zuiger.
- Controleer voor de versie met vast remzadel de zuigerpositie op 20° en corrigeer indien nodig.
- Controleer de positie van de stofdichting.
- meer de contactoppervlakken op de zuiger en het remzadel met Bosch Superfit.
Belangrijk!
- Gebruik nooit smeermiddelen met koper.
- Remblokken met een kleeflaag mogen nooit gesmeerd worden.
14. Zuiger resetten (remzadel met vergrendelingsmechanisme)
- Reset de zuiger van het remzadel met vergrendelingsmechanisme met behulp van het resettoestel voor de zuiger 0 986 625 021 wanneer onder druk en met een draaibeweging tot aan de stop.
- Draai dan ongeveer 1/4 tot 1/2 slag los tot de markeringen in de zuiger zijn uitgelijnd met die op de behuizing van het remzadel.
- Controleer de positie van de stofdichting.
- Smeer de contactoppervlakken op de zuiger en het remzadel met Bosch Superfit.
Belangrijk!
- De parkeerrem moet volledig los staan tijdens het resetten van de zuiger en de hendel moet aan de eindstop staan.
- Voor voertuigen met een elektromechanische parkeerrem moet het systeem in de servicemodus staan. Dit vergt het gebruik van een KTS.
15. Assemblage van remblokken
- Plaats alle nodige geleideplaten aan het remzadel.
- Smeer de geleiders van de remblokken met Bosch Superfit.
Belangrijk!
- Gebruik nooit smeermiddelen met koper.
16. Assemblage van remblokken
- Plaats remblokken in de remankerplaat.
- Zorg dat de installatiepositie correct is, vooral bij voeringen die aan een specifieke richting zijn gekoppeld.
17. Assemblage van remblokken
- Verwijder de afdekking van de kleeflaag pas net voor de installatie.
Belangrijk!
- Breng nooit smeermiddelen aan op de kleeflaag.
18. Assemblage van remzadel, vooras
- Monteer het remzadel op de remankerplaat en zorg dat de positie juist is.
- Schroef de remzadelgeleiders vast.
- Plaats de remzadelschroeven en trek ze aan (specifiek koppel).
- Vervang accessoireonderdelen, veren, klemmen, enz.
- Trap na de assemblage het rempedaal verscheidene keren in.
Belangrijk!
- Op bepaalde voertuigen moeten nieuwe schroeven worden gebruikt.
- Oude schroeven moeten worden schoongemaakt voor ze hergebruikt worden.
afbeelding 19 |
19. Assemblage van remzadel, achteras
- Monteer het remzadel op de remankerplaat en zorg dat de positie juist is.
- Het uitsteeksel op de remankerplaat moet in de zuigeruitsparing liggen.
- Schroef de remzadelgeleiders vast, vervang accessoireonderdelen, veren, klemmen, enz.
- Plaats de remzadelschroeven en trek ze aan (specifiek koppel).
- Trap na de assemblage het rempedaal verscheidene keren in. Maak pas nu de handremkabels vast en stel de basisinstelling van het parkeerremsysteem in.
Belangrijk!
- Op bepaalde voertuigen moeten nieuwe schroeven worden gebruikt.
- Oude schroeven moeten worden schoongemaakt voor ze hergebruikt worden.