De airconditioning staat weer volop in de schijnwerpers. Is het geen gesteggel over een nieuw aircokoelmiddel dan is het wel het jaargetijde dat de verkoelende airco in het zonnetje zet.
Een feit is dat regelmatig airco-onderhoud zeer belangrijk is. Airco’s die lange tijd geen onderhoud hebben gehad, worden energievreters en gebruiken dertig tot veertig procent meer stroom. De gevolgen van vervuilde filters kunnen de airco beschadigen, vervuiling in de condensafvoer kan zorgen voor lekkages en gebrek aan onderhoud veroorzaakt een onvoldoende koelende airco. Tijd voor full-service airco-onderhoud dus. Vooral nu het weer in de werkplaats storm loopt met aircoproblemen en veel klanten, voordat ze op vakantie gaan, nog even de airco willen laten checken.
Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Veel monteurs hebben echter wat drempelvrees om de klant in de koude maanden airco-onderhoud te verkopen. Terwijl het juist verstandig is om ook buiten het traditionele aircoseizoen de aircoservice serieus te nemen. Uitleg aan de klant doet hier wonderen. Vertel de klant dat bij relatief lage temperaturen de airco niet op volle kracht werkt. Leg uit dat de drukken in het systeem bij hogere buitentemperaturen veel extremer zijn en dat dan de klachten ontstaan. Vergelijk het eens met ander onderhoud, zoals het verversen van de motorolie. Iedere klant begrijpt dat dit noodzakelijk is en motorschade voorkomt. Voor de airco-installatie geldt hetzelfde. Regelmatig onderhoud voorkomt grote, dure reparaties. De installatie is immers niet 100 procent dicht en ieder jaar lekt gemiddeld 10 procent van de inhoud weg. Bovendien blijkt uit onderzoek dat 30 tot 40 procent van het wagenpark met een airco-installatie rijdt waar te weinig koudemiddel in zit. De airco zal voor een goede werking en minder zware belasting van het systeem dus bijgevuld moeten worden.
Veel van het onderhoud aan de airco-installatie betreft simpelweg inspectie. Een muf ruikend interieur of beslagen ruiten duiden erop dat de kwaliteit van de binnenstromende lucht te wensen overlaat. Het interieurluchtfilter is mogelijk verstopt of de condenswaterafvoer geblokkeerd. Dit kan tot schimmelvorming op of in de buurt van de verdamper leiden. Een zelfde verhaal geldt voor de condensor. Hier hopen zich vuil, bladeren en insecten op en dat verhindert een goede warmteafgifte, waardoor de installatie een lager koelend vermogen heeft. De ventilatoren spelen een cruciale rol in de warmteafgifte. Werken ze nog wel of is er misschien sprake van een kapotte zekering of mogelijk een slecht contact waardoor ze niet aanslaan? Lekkages kunnen overal in het systeem optreden. Loop hiervoor de hele installatie na en maak eventueel gebruik van een UV-contrastvloeistof. Ook de compressor vraagt om aandacht. Let er vooral op of er zich bij de compressorkoppeling geen olie of vuil heeft opgehoopt. De keerringen zijn dan lek en dat betekent een serieuze reparatie. Kijk meteen of de poelies en aandrijfrollen goed vastzitten en of de conditie van de V-snaar of multi V-riem nog voldoet.