Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Turbo’s kunnen nog zo goed zijn geconstrueerd, gemonteerd en onderhouden; schade aan de turbo blijft altijd mogelijk. Omdat de ervaring leert dat de ene schade de andere niet is, is er voor vrijwel elk probleem een andere oplossing. Hieronder vindt je enkele tips voor het oplossen van problemen omtrent de turbo. Of download de tips om turbo problemen op te lossen.
Motorvermogen neemt af/ motor houdt in
Oorzaak |
Oplossing |
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat |
Vervangen/schoonmaken |
EGR klep is vervuild |
Vervangen/schoonmaken |
Lekkage in in/uitlaatspruitstuk |
Aansluitingen en afdichtingen controleren/repareren |
Turbodruksensor of luchtmassameter is defect |
Vervangen |
Turbo is beschadigd |
Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen |
Compressorkant turbo is vervuild |
Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Overdrukklep is verkeerd afgesteld |
Afstellen |
Uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp en/of katalysator zijn verstopt |
Schoonmaken en/of vervangen |
Verstuivers zijn vervuild of stuk |
Testen, reinigen of vervangen |
Motorproblemen met kleppen, zuigers of zuigerveren |
Analyseren en/of reviseren |
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld |
Controleren |
Uitlaat rookt zwart
Oorzaak |
Oplossing |
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat |
Vervangen/schoonmaken |
Lekkage in in/uitlaatspruitstuk |
Aansluitingen en afdichtingen controleren/repareren |
Turbo is beschadigd |
Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen |
Compressorkant turbo is vervuild |
Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp en/of katalysator zijn verstopt |
Schoonmaken en/of vervangen |
Verstuivers zijn vervuild of stuk |
Testen, reinigen of vervangen |
Motorproblemen met kleppen, zuigers of zuigerveren |
Analyseren en/of reviseren |
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld |
Controleren |
Turbo maakt lawaai
Oorzaak |
Oplossing |
Turbo is beschadigd |
Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen |
Compressorkant turbo is vervuild |
Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Luchtinlaatsysteem en/of uitlaatspruitstuk is verstopt |
Schoonmaken |
Lekkage in in/uitlaatzijde |
Aansluitingen en/of afdichtingen controleren en/of repareren |
Olielekkage aan de turbo
Oorzaak |
Oplossing |
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat |
Vervangen/schoonmaken |
Turbo is beschadigd |
Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen |
Compressorkant turbo is vervuild |
Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Verstopping in olie-afvoerkanaal of carterventilatie |
Reinigen en/of vervangen |
Lagerhuis turbo is dichtgeslibd of dichtgekoold |
Turbo vervangen, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Verstopping in uitlaatspruitstuk en/of uitlaatpijp |
Reinigen |
Lekkage tussen de motor en de turbinezijde |
Aansluitingen controleren en repareren |
Uitlaat rookt blauw/ te hoog olieverbruik
Oorzaak |
Oplossing |
Turbo is beschadigd |
Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen |
Compressorkant turbo is vervuild |
Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Verstopping in olie-afvoerkanaal of carterventilatie |
Reinigen en/of vervangen |
Lagerhuis turbo is dichtgeslibd of dichtgekoold |
Turbo vervangen, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Luchtinlaatsysteem en/of uitlaatspruitstuk verstopt |
Schoonmaken of luchtfilter vervangen |
Luchtlekkage tussen de turbo en de inlaatzijde motor |
Aansluitingen en/of afdichtingen controleren en/of repareren |
Foutieve onderdruk inlaatspruitstuk
Oorzaak |
Oplossing |
Turbodruksensor of luchtmassameter is defect |
Vervangen |
Overdrukklep zit vast |
Gangbaar maken en afstellen of vervangen |
EGR-klep of katalysator zijn vervuild |
Schoonmaken en/of vervangen |
Motor gaat in noodloop of laaddruk wordt te hoog
Oorzaak |
Oplossing |
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld |
Controleren |
Roetaanslag op variabele turbogeometrie |
Turbo vervangen |