De voertuigen van de 13 best geplaatste raceteams van de Dakarrally 2015 zijn met lengteassen en zijdelingse aandrijfassen van GKN uitgerust. De rally eindigde dit jaar op 17 januari. De afstand die werd afgelegd was meer dan 9.000 kilometer. Start- en eindpunt waren opnieuw in Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië, waar de Dakarrally in 2009 voor het eerst gestart was.
De Dakarrally is de beroemdste lange afstands- en woestijnrally ter wereld en de zwaarste uitdaging voor mens en materiaal. Een echte marathonrace met afzonderlijke etappes van meer dan 800 kilometer, grotendeels door de woestijn. Alleen de sterkste chauffeurs en rallyvoertuigen die met de beste materialen en voertuigonderdelen uitgerust zijn, kunnen deze uitdaging het hoofd bieden. De aandrijfspecialist GKN voorziet al vele jaren verschillende deelnemende rallyvoertuigen van zijdelingse aandrijfassen, lengteassen en andere componenten. Dit jaar werden 70 % van de personenwagens door de motorsportspecialist van GKN met de nieuwste aandrijftechniek uitgerust. De zijdelingse- en lengteassen zijn voorzien van de jongste generatie SX Countertrack™ homokinetische koppelingen voorzien. De voordelen liggen voor de hand: deze assen hebben minder plaats in het voertuig nodig en leveren tot 60 % betere prestaties in vergelijking met de tot nu toe gebruikte vaste Rzeppa koppelingen.
GKN gebruikt de beproefde “know-how” en de opgedane ervaring onder deze extreme rijomstandigheden ook voor de productie van zijdelingse- en lengteassen die gebruikt worden bij de reparatie van personenwagens, 4×4’s, SUV’s en lichte bedrijfsvoertuigen. SPIDAN en LÖBRO zijn de bekende merknamen waaronder deze vervangingsonderdelen op de vrije reparatiemarkt verkocht worden.