Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Maar dat probleem zorgt wel voor grote schade en hoge kosten voor uw klant.
Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door drie veel voorkomende oorzaken. Twee daarvan zijn olie-gerelateerd. En daarom is het van groot belang om het smeringssysteem uitvoerig te controleren voordat u de turbo vervangt.
Schade door smeringsproblemen wordt onder andere veroorzaakt doordat te weinig smering de turbo bereikt. Dit ontstaat over het algemeen door een verstopte, geknikte of lekkende olieleiding. Maar ook olievervuiling is een grote boosdoener. Vervuiling van de olie ontstaat door het niet tijdig vervangen van de olie en het oliefilter, door brandstof of water in de olie of door het gebruik van een verkeerd type olie. Aangezien een turbo tot 240.000 toeren per minuut draait, bij een temperatuur tot 950 graden Celsius is de juiste smering cruciaal. Een turbo vijf seconden zonder olie laten draaien is net zo schadelijk als een motor vijf minuten zonder olie te laten draaien.
Kleine investering, groot resultaat
De gemiddelde prijs van een turbo ligt tussen de 400 en 800 euro. En dan hebben we de arbeidsuren nog niet meegerekend. De gemiddelde prijs voor een oliebeurt of kleine inspectie, waarbij het oliefilter en de olie worden vervangen, is zo’n 80 euro. Een kleine investering om te zorgen dat er op termijn geen grotere uitgaven nodig zijn. Het is dus zinvol om uw klant hierop te wijzen; tijdig onderhoud aan zijn auto levert op!