De tijd dat een distributieriem alleen de nokkenas(sen) aandreef en dus met simpele middelen vervangen moet worden is voorbij. Tegenwoordig slingert de riem zich als een serpentine tussen diverse aandrijfpoelies en spanrollen. Hierdoor is vervanging zonder speciaal gereedschap praktisch onmogelijk. In dit artikel een nadere toelichting van Vakgarage Robben te Berkel- Enschot. Zij hebben een groot assortiment timingkits in huis.
Het autobedrijf heeft een Fiat Doblò1.6 MultiJet diesel binnen gekregen die toe is aan de eerste planmatige vervanging van de distributieriem. Dat is bij 140.000 km. Volgens Niek Robben, zoon van de eigenaar, is dit niet de meest moeilijke auto voor een monteur. âVoor dit type motor heb je in principe niet veel speciaal gereedschap nodig. In tegenstelling tot bijvoorbeeld enkele versies van de Renault ScĂŠnic en Espace, waarbij het tandwiel van de krukas los moet worden genomen. Om het geheel tijdens vervanging van de tandriem perfect op tijd te houden, heb je aardig wat speciaal gereedschap nodig. EĂŠn tandje verschil in timing heeft al een onregelmatige motorloop tot gevolg.â
Volgens de officiĂŤle handleiding heb je voor deze klus blokkeergereedschap nodig voor de nokkenassen, het vliegwiel en de krukaspoelie. Niek gebruikt echter niet al het gereedschap. âAls je van een bepaald type motor al diverse keren een riem hebt vervangen, ga je een eigen systeem ontwikkelen. In sommige gevallen volstaat dan het goed aftekenen van poelies en tandwielen, dan heb je maar een deel van het gereedschap nodig en dat scheelt tijd.â
Originele riem
Voor deze Doblò is een originele distributieset besteld. Niek verklaart als volgt; âDe auto heeft weliswaar al 140.000 km gelopen, maar hij zit nog in de fabrieksgarantie. Daarom gebruik ik originele onderdelen. Zoals je ziet staan op de riem de looprichting en een paar markeringen aangegeven. Die laatste moeten corresponderen met de merktekens op de tandwielen.â
De waterpomp laat Niek in dit geval zitten. âIk kijk altijd naar de leeftijd van de auto, de kilometerstand en het jaarkilometrage. Aan de hand daarvan beslis ik of ik de pomp vervang. Aangezien er dan een aanzienlijke hoeveelheid koelvloeistof moet worden afgetapt, ververs ik het systeem gelijk.â
Zelf speciaal gereedschap maken
Niek is overtuigd van het nut van speciaal gereedschap, ook buiten het vervangen van distributieriemen om: âIn het verleden probeerde ik nog af en toe zelf âspeciaal gereedschapâ te maken. Na het nodige las-, slijp- en buigwerk bleef het resultaat meestal ver achter bij dat van fabrieksgereedschap. Nu kijk ik meestal eerst op Toolspecial.com of in het magazine. Vaak is de prijs dan zo gunstig, dat je er niet moeilijk voor gaat doen.â
Nieuw: FIX timingkits
Nieuw in het assortiment speciaal gereedschap zijn de FIX timingkits; een uitstekend alternatief op het huidige assortiment timingkits. FIX maakt het aantrekkelijk voor autobedrijven om meerdere timingkits in huis te hebben. Een groeiende behoefte, want het autobedrijf laat een dergelijke klus niet graag liggen.
Het FIX-assortiment bestaat uit ruim 80 timingkits voor distributieriemen en âkettingen, toepasbaar op nagenoeg alle autotypes. Niet alleen het gereedschap is van hoogwaardige kwaliteit; ook de koffers zijn gemaakt van stevig kunststof en bevatten stalen sluitingen. De koffers zijn speciaal ontwikkeld om perfect passend te stapelen, zodoende nemen de koffers weinig plek in en kunnen de ze niet verschuiven.
Verdere pluspunten zijn:
â˘Â De heldere labels waarop direct te zien is voor welk autotype de set is.
â˘Â De stevigheid van de foam inlays door de harde toplaag.
â˘Â Het formaat van de inlays zijn passend in een gereedschapwagen: een 1/1-, 2/3-, 1/3- of 1/9-lade
Bestel FIX speciaal gereedschap eenvoudig via mijngrossier.nl:
1. Toets het kenteken in. Klik op de juiste distributieset. In het artikel detailscherm vindt u FIX onder het tabblad speciaal gereedschap.
2. Kijk in de Toolbase onder Distributie gereedschapsets in het menu Afstelgereedschap.
3. Voer het artikelnummer in via de zoekfunctie.
Â
Â
?
Â